Vaak komen indies met de raarste combinaties, maar ditmaal brengt Square Enix een iets vreemdere combinatie met Harvestella: een RPG gecombineerd met farming.
Het seizoen van de dood
Het verhaal begint wanneer het seizoen van de dood aanvangt. Je krijgt een vreemd visioen en komt terecht in een wereld waar wij, noch jij als hoofdpersonage, weinig van weet. Lijdend aan geheugenverlies word je naar de stad gebracht. Terwijl de wereld rond je het verhaal vertelt van de vier verschillende “Seaslights”, begin jij een leven op te bouwen in een verlaten huis.
Sinds jij in het dorpje bent gearriveerd is er een vreemde activiteit met de verschillende seaslights in de wereld. Het blijkt dat jij een bepaalde connectie hebt met deze vreemde activiteiten. Je neemt het heft in eigen handen en beslist om de seaslights zelf te gaan onderzoeken en uit te pluizen waar ze überhaupt vandaan komen.
RPG
Wanneer je buiten je boerderij treedt kan het soms gevaarlijk zijn. Gelukkig heb je een zwaard in je handen om dit kwaad uit de weg te ruimen. In plaats van turn-based combat die we gewend zijn van de oudere Final Fantasy games en Octopath Traveler, speelt de combat zich af in real-time. Meestal zal dit button mashen zijn waarbij je hier en daar een special ability gebruikt.
Na een tijd unlock je echter allies die mee vechten met je en een “job” systeem.
Dit systeem wordt soms ook gebruikt in JRPG’s. Hierbij verander je eigenlijk je “class”. Zo kan je omschakelen van een zwaardvechter naar iemand die magie gebruikt of een lance. Hoe meer je een job gebruikt, hoe meer experience je voor deze job verdient. Waarbij je die exp dan weer kan gebruiken om jezelf sterker te maken. Toch in deze job.
Waarom zou je ooit van job ruilen als je gewoon eentje OP kan maken? Sommige monsters in bepaalde dungeons hebben bepaalde zwaktes. Hiervan kan je enkel optimaal gebruik maken eens je de juiste job op het juiste level hebt. Zo heeft de mage job het vuur element en de swordfighter job het bliksem element.
Farming
Naast het druk leven als inspecteur van de Seaslights en monster slayer ga je ook nog eens je boerderij verzorgen. Net zoals in de bekende game Stardew Valley, zijn er ook seizoenen in Harvestella. In bepaalde seizoenen kunnen planten niet overleven, waarbij ze dus kapot gaan. Hierbij moet je dus wel opletten wat je wanneer plant.
Wat je oogst kan je gebruiken om te koken, verkopen of iets anders mee te maken. Zo kan je van groenten drankjes maken. Die zijn uiteraard meer geld waard, maar ze kunnen je ook helpen wanneer je in nood zit tijdens het RPG-gedeelte van deze game. Met behulp van het eten dat je maakt krijg je ook een volle maag. Deze heeft dan het voordeel dat je stamina terugkomt. Met een onbeperkte stamina kan je dus onbeperkte dingen doen.
Fairy Quests
Zonder veel spoilers te geven, speel je een boek vrij waarin opdrachten staan. Deze opdrachten haal je door de main quest verder te spelen. In het begin heb je één pagina met opdrachten. Eenmaal je een aantal van deze opdrachten hebt voltooid, speel je krachten vrij die het clunky farmen makkelijker zouden maken.
Time is money
Tijd is schaars in Harvestella. Voor een bepaald uur moet je in bed zitten of je wordt hiervoor zwaar afgestraft. Daarnaast kost het tijd om dingen te maken of onderzoeken. Precies het echte leven! Tijd kan je wat gebruiken als een currency. Je kan kiezen om deze te spenderen hoe je het wilt. Zo duurt het bijvoorbeeld een halfuur om een item te maken, maar je kan in een halfuur ook in een andere stad staan. Aan jou de keuze. Vissen is ook een optie, maar helaas is hier geen minigame voor voorzien.
Rondreizen kost ook tijd. Later in de game kan je wel een mount ontgrendelen die dat wat sneller maakt, maar toch kan het soms wat tijd kosten om naar een andere stad te geraken.
We have to go back!
Aangezien we een bedtijd hebben, moeten we uiteraard op tijd thuis zijn. Soms kan dit echter komen op een vervelend moment. Je bent net klaar om de baas van een dungeon aan te gaan pakken, maaarrrr de klok slaat tien uur.
In plaats van de volledige route opnieuw te stappen, met hier en daar een ontgrendelde shortcut, kan je ook een item gebruiken om simpelweg naar huis te teleporteren. Het probleem is dat je de volgende dag wél heel de weg moet teruglopen aangezien je hier niet met een item naartoe kan gaan.
Je komt echter wel in de verschillende steden herbergen tegen waar je kan slapen en een waypoint hebt. Deze mechanic zien we ook terug in andere farming games.
Graphics
De game ziet er over het algemeen goed uit. Geen framedrops of dergelijke in handheld mode noch in de docked mode. Soms ziet de omgeving er wat vreemd uit, maar samen met wat voice-acting valt dit bitter weinig op.
Conclusie
Het verhaal is een beetje wat we al eerder hebben gezien. Aliens, tijdreizen en amnesia. Nu, wat hebben we tegenwoordig nog niet gezien. Ik werd geprikkeld door de game omdat deze een wat vreemdere combinatie heeft dan wat we gewend zijn. Uit nieuwsgierigheid wou ik weten of het echt zou werken. En ik moet zeggen dat het niet zo slecht was. Ergens heb ik nog het gevoel dat er plaats is voor verbetering. Op dit moment voelt het alsof twee aparte elementen wat geforceerd werden gecombineerd. Het enige wat hen verbindt is de zaadjes die je vindt en het eten van je oogst om je te healen.
Qua pacing voelt het alsof de eerste twee chapters van de game een tutorial zijn. Een nogal onnodig lange tutorial. Deze twee chapters zijn ook speelbaar in de demoversie van de game. Vanaf het derde hoofdstuk voel je dat je veel meer losgelaten wordt. Vanaf dan begint het echte spel.
Na het spelen van een aantal farming games, vind ik het zelf niet storend dat er een tijdslimiet is en dat je soms ver moet lopen om op je bestemming te komen. Zo leren we efficiënt omgaan met onze beperkte tijd.
Samenvatting
Harvestella lijkt op weg te zijn naar een nieuwe prachtige formule, maar hier moet nog wat mee geëxperimenteerd worden voor we een wondermiddel hebben. Mocht je één van de twee genres willen spelen die het spel nogal geforceerd samenbrengt, zou ik kiezen voor een pure farming game of een pure action RPG.
PRO
- Unieke samenstelling van genres
- Job systeem werkt goed
CON
- Lange tutorial
- Cluncky farming controls
- Genres kunnen nog meer inspelen op elkaar