Dragon Ball is een populaire anime-reeks die het Shōnen-genre heeft helpen opstarten. Velen onder ons zijn hiermee opgegroeid of kennen toch op z’n minst de naam Goku. Dragon Ball bracht al heel wat games naar verschillende generaties consoles. The Breakers is de allernieuwste toevoeging.
De laatste tijd brengt de Dragon Ball franchise meer dan enkel fighting games naar de markt. In 2020 kwam Dragon Ball Z: Kakarot uit, een game die meer een open-wereld RPG gevoel had in plaats van een traditionele fighting game. Met Dragon Ball: The Breakers ligt de focus deze keer op survival.
Story
De setting van de game is iets anders dan normaal. Normaal zouden we spelen als een overpowered-superhero-alien-achtig wezen, maar in plaats daarvan kruipen we in de huid van Oolong, Bulma of een gewone burger. Mensen die eigenlijk geen kans maken tegen Siayans of Nameks. Laat staan villains zoals Frieza of Buu.
Als speler word je in het begin opgezogen in een portaal die je naar een stad brengt waar Cell op een rampage is. Trunks staat je bij. Samen met je vrienden probeer je de tijd weer recht te zetten door een “Super Time Machine” (dit is de officiële naam) op te starten. Eenmaal dit gelukt is ga je mee met Trunks naar het Time Patrol center. Het probleem van de portalen is echter nog niet opgelost. Trunks vraagt je om er te blijven tot het probleem voorgoed is verholpen. Spoiler alert: hier stopt het verhaal. Je wordt telkens in een nieuw portaal gezogen met een nieuwe ‘raider’.
De clunky controls belemmeren een fijne speelervaring.
Gameplay als survivor
Samen met zes andere spelers neem je het op tegen een raider. Je wordt over de map verspreid en gaat op zoek naar sleutels in kisten. Wanneer je in drie area’s de sleutel succesvol installeert komt de Super Time Machine! Natuurlijk ligt de raider ook op de loer. Om de raider voor te blijven kan je burgers vinden in huizen of grotten. Als je deze eerder vindt dan de raider wordt het moeilijker voor hem om te “levellen”. Van deze burgers krijg je geld of change-power. Met het geld kan je items kopen in vending machines.
Change-power
Wanneer je “change” balk volledig werd opgevuld, kan je deze kracht gebruiken om letterlijk te veranderen in een “Hero”. Zo kan je toch een beetje spelen zoals Goku of Vegeta. Wanneer je je change power gebruikt heb je wel degelijk de kracht om het op te nemen tegen de raider. Basisvaardigheden zoals vliegen, slaan en dodgen heeft elke hero, maar ze hebben allemaal een verschillende “special move”. Zo heeft Vegeta zijn bekende Final Flash en Goku de Kamehameha.
Er zijn drie verschillende levels in je change powers. Deze zouden, logischerwijze, telkens sterker moeten zijn. Je eerste change hero zou dus zwakker zijn dan je laatste. In het begin krijg je een standaard set, maar daarna zitten de andere verstopt achter een Gatcha mechanic (denk aan Genshin Impact). Er zijn bepaalde tijdspannes waar je kans hebt om een Goku met een speciale move te krijgen. Volgende week kan het dan opnieuw iets anders zijn. Je hebt de keuze om hier in-game geld voor te gebruiken, maar je kan hier ook in-game currency kopen met je echt geld.
Je powers
Als survivor heb je toegang tot vier “krachten”, dit zijn items die je kunnen helpen. Zo heb je capsules die een motor bovenhalen om je makkelijker te verplaatsen over de map, een soort van ring om je naar hoge plaatsen te brengen, of een kracht om je te transformeren in een object om je te verstoppen voor de raider.
Deze powers kan je levellen in de base. Hiervoor betaal je met Spirit Power. Als je deze upgradet wordt de cooldown wat minder, of de duurtijd van je “power” wat langer.
Gameplay als raider
Als raider neem je het alleen op tegen de zeven andere survivors. Je speelt als Frieza, Cell of Buu. Je begint met hun low-level vorm en gaat op zoek naar de survivors of naar burgers om te absorberen. Eenmaal je er een aantal hebt geabsorbeerd, ga je een level omhoog en verander je in je tweede vorm.
Eenmaal je levelt krijg je de opportuniteit om een van de gebieden onmiddellijk uit te schakelen. Zo hebben de survivors geen kans meer om dat gebied op te starten met een sleutel. Ook krijg je toegang tot nieuwe vaardigheden om het op te nemen tegen de change powers van de survivors of om ze makkelijker af te maken. Je wint wanneer alle survivors werden gedood of wanneer de Super Time Machine werd vernietigd.
De Dragon Balls
De Dragon Balls hebben echter ook een rol in deze game. De Dragon Balls kan je vinden in kisten of door een bepaalde burger te helpen. Telkens wanneer ik een Dragon Ball van een burger kreeg, was deze van een Namek burger (de groene aliens zoals Piccolo). Eenmaal je ze alle zeven hebt verzameld kan je ze in een machine steken die ergens in de spelwereld te vinden is. Shenron komt vervolgens tevoorschijn en vraagt om een wens te maken.
Je kan de Dragon Balls gebruiken als survivor, maar ook als raider. Als raider kan je deze stelen van de survivors en zo ook een wens maken aan de machine. Je kan bijvoorbeeld wensen om sterker te worden. Als survivor gebruik je een change vorm maar gaat je energie niet naar beneden. Als raider kan je ook wensen om sterker te worden en te transformeren of om je te healen.
Onafgewerkt en clunky controls
Toen ik de game voor het eerst zag moest ik oprecht lachen. Hoe je personage loopt en hoe je de items gebruikt als survivor ziet er erg onafgewerkt uit. Het doet me denken aan een free-to-play game, maar het is een feit dat dit niet het geval is. Wanneer je sommige items wilt gebruiken is het soms een gedoe om deze juist te positioneren. De volledige spelervaring voelt simpelweg niet vlot aan.
Daarnaast heb je de clunky controls tijdens het vechten. Wanneer ik een gevecht aanging wist ik eigenlijk maar half wat er gebeurde. Mocht je je tegenstander raken met een aanval is er maar weinig feedback om dat te bevestigen. Op sommige momenten kon ik enkel het resultaat merken door de levensbalk naar beneden te zien gaan. Deze gevechten zouden het leukste moeten zijn aan de game, maar in realiteit is dit misschien zelf het minste.
Conclusie
Dragon Ball: The Breakers voelt aan als een free-to-play game, voornamelijk aan het gebrek aan afwerking. Ook werd er een gatcha/lootbox systeem geïmplementeerd waar je geld aan moet spenderen om vaardigheden vrij te spelen. Dit kan uiteraard met in-game geld, maar dit duurt ook veel langer om te verzamelen. Voor cosmetics is dit iets dat we al vaker hebben gezien, maar de vaardigheden achter een paywall verstoppen is iets wat we allemaal verafschuwen. Zéker in een game waar je al voor betaald hebt.
Een Dragon Ball survivor game is iets waar ik nog nooit bij stil had gestaan, maar eigenlijk is het wel een zeer goed idee. De bad guys in Dragon Ball hebben echter verschillende vormen. Net zoals in de anime veranderen ze hier ook van vorm waarbij ze telkens wat sterker worden, maar de uitwerking van het idee laat wat te wensen over.
Na een paar keer als raider te kunnen spelen, besloot ik de game toch aan de kant te schuiven. Mocht je op zoek zijn naar survivor games in het genre, zijn er tal van andere op de markt die beter zijn. En als je op zoek bent naar een Dragon Ball game zou ik gaan voor Kakarot of Fighters. Misschien stiekem voor een Budokai…
Samenvatting
Het idee van een Dragon Ball survival game sprak me meteen aan, maar de uitwerking laat te wensen over. De game voelt onafgewerkt aan en mede door de nogal agressieve lootbox-implementatie zou je denken dat het om een free-to-play game gaat, maar niets is minder waar.
PRO
- Concept past perfect bij Dragon Ball
CON
- Onafgewerkt gevoel
- Nieuwe vaardigheden achter een Gatcha systeem
- Duurt erg lang voor je een raider kan zijn