Naar goede gewoonte laat Supermassive Games ons weer griezelen met een nieuwe survival-horrorgame. Na Man of Medan, Little Hope en House of Ashes krijgt The Dark Pictures Anthology een vierde hoofdstuk met The Devil in Me.
Murder Castle
In The Devil in Me volgen we een gespannen en overwerkte cameraploeg die door een schatrijke, maar raadselachtige meneer Du’Met wordt uitgenodigd om een documentaire te draaien in zijn perfecte replica van H.H. Holmes “Murder Castle”. Geen fictieve inspiratiebron, want Dr. Henry Howard Holmes kennen we als een van de eerste Amerikaanse seriemoordenaars en “Murder Castle” is de bijnaam voor zijn beruchte hotel. Tot zover de waargebeurde feiten, want het verhaal wordt hier en daar stevig aangedikt.
Nicotinedrang
Aan het begin van onze demoversie van The Devil in Me maken we kennis met Charlie en Erin. Hij lijkt de cameraploeg te leiden, zij is verantwoordelijk voor de audio en assisteert. Erin krijgt meteen de volle laag als blijkt dat zij de sigaretten van Charlie is vergeten. Na een bitsige discussie besluiten ze het gebouw te verkennen, want in zo’n groot hotel moet er wel iets te vinden zijn om zijn nicotinedrang te stillen. Dit is de eerste keer dat we vrij mogen rondlopen.
Een korte en interessante wandeling naar de bar, want verhaalsgewijs leren we dat de show waar het team voor werkt financiële problemen heeft en niet veel later ontdekken we ook dat de personages nu een kleine inventory hebben, zoals Charlie die zijn visitekaartje kan gebruiken om gesloten lades open te maken.
In de bar wijst een versleten en haperende barman-animatronic ons de weg naar een antieke sigarettenmachine. Terwijl Charlie bezig is met de automaat, zien we een vreemde figuur achter hem sluipen. Buiten dat gebeurt er nog niets, maar het geeft wel aan dat er Charlie grotere zorgen wachten dan sigaretten.
Er wachten Charlie grotere zorgen dan de zoektocht naar sigaretten.
Dubieus diner
In de aanloop naar het afgesproken etentje met meneer Du’Met leren we Mark en Kate kennen: de cameraman en presentatrice, maar ook twee ex-geliefden. We puzzelen wat om een goede plaats te vinden om misschien al een intro op te nemen voor het diner start en kunnen daarbij ook Mark zijn camera gebruiken.
Tijd om aan tafel te gaan, maar meneer Du’Met komt niet opdagen. Jamie, het vijfde personage, heeft hem zien vertrekken naar het vasteland. Had ik al gezegd dat de replica van dit moordkasteel op een verlaten eiland ligt? Heel vreemd, maar the show must go on. Ze besluiten hun set op te zetten en alsnog aan het werk te gaan, met een lege maag.
Griezelig geluid
Als Erin op haar kamer haar materiaal bij elkaar sprokkelt, hoort ze een onbekende, stille stem in de gang. Iedereen die al eens een horrorfilm zag, weet dat dit een knalrode vlag is. Toch besluit ze om een microfoon te nemen en het geluid te volgen. Het gidst haar doorheen een doolhof van donkere gangen en uiteindelijk komt ze in een schijnbaar lege kamer terecht. Waar geheel verwacht de deur achter haar sluit.
Ondertussen is ook de elektriciteit uitgevallen en samen met Jamie snuisteren we rond in het privé-gedeelte van meneer Du’Met, op zoek naar de zekeringskast. Eenmaal die puzzel gekraakt is, horen we Erin schreeuwen. Panikeren, wanneer ze ontdekt dat ze niet alleen in de donkere kamer is. Hier maken we onze eerste bepalende keuze. Welk besluit ik nam en hoe dit afliep, hou ik voor mezelf.
Versperd vertrek
Het staat vast: er is iets mis in dit hotel. Een unaniem besluit om in te pakken en weg te wezen. Een deel van het team ruimt hun kamers op, Jamie en Charlie willen uitpluizen of meneer Du’Met misschien terug in het gebouw is. De voordeur is versperd met dikke ijzeren tralies. In de plots verwoeste inkomhal volgen ze een bloedspoor door een eerder gesloten deur en stoten ze op een tafereel dat aan de Saw-films doet denken.
Charlie staat vast op een drukplaat waar een gigantische zeis aan vasthangt. Niet op hem gericht, maar op een onbekende met een zak over zijn hoofd. Terwijl ze de situatie proberen te vatten, komt er een gemaskerde man tevoorschijn met de kenmerkende bolhoed van H. H. Holmes. Hij bedreigt Charlie met een mes tegen zijn gezicht. Jij bepaalt of hij op de plaat blijft staan of niet. Meteen ook de laatste beslissing voor het doek over deze demo valt.
Eerste reactie
Voor Gamerverse mocht ik het eerste uur van The Devil in Me voorproeven en al snel wist ik dat deze game naar meer smaakt. Het verhaal neemt een rustige aanloop, maar was meteen boeiend. De setting is akelig geloofwaardig en de personages zijn afwisselend charmant en irritant. Vanop het puntje van mijn stoel ontdekte ik hoe er steeds meer onopvallende, maar erg verontrustende dingen gebeuren. Wat misschien nog het meest veelbelovend is, is dat je als speler meer lijkt te mogen doen dan in vorige games. Ik kan alvast niet wachten om te ontdekken hoe dit horrorverhaal zich verder ontvouwt.