Het originele JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle verscheen in 2013 op de PlayStation 3 aan het einde van het gouden tijdperk van ontwikkelaar CyberConnect2. Nu, bijna een decennium later, behoudt JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R al zijn old-school charme en hopen inhoud terwijl het er dankzij een remasterbehandeling beter uitziet dan ooit tevoren.
Dit is het soort spel dat gewoon schreeuwt om geliefd te zijn bij zijn fans door een bijna compleet pakket te leveren. Je krijgt immers een knap staaltje fanservice, met enorm veel personages en referenties die rechtstreeks uit het bronmateriaal zijn gehaald, waardoor je als hardcore fan van JoJo’s Bizarre Adventure uiteraard meteen kirt van plezier. Persoonlijk heb ik weinig affiniteit met het immens populaire mangaverhaal rond de familie Joestar, maar die achtergrondkennis blijkt uiteindelijk geen vereiste om gewoon te genieten van de vechtgameplay in deze game.
Indrukwekkend aantal personages
Fans van zowel JoJo’s Bizarre Adventure als vechtgames in het algemeen zullen zich vergapen aan het indrukwekkende rooster van meer dan 50 vechters om uit te kiezen, met tien gloednieuwe personages die niet in de originele release zaten. Die zijn geselecteerd uit elke verhaallijn uit de serie en dat is waar een hoop fanservice een uitstekende basis vormt voor een vechtgame. Ondanks dat het er zoveel zijn, voelt elk personage behoorlijk anders aan met verschillende gevechtstypes, evenals verschillende moeilijkheidsgraden om ze volledig te beheersen.
Zo heb je ook personages uit de eerste twee series die uitsluitend Hamon-krachten gebruiken, in tegenstelling tot de Stand-krachten die de meeste personages in het rooster hanteren. De eerste richt zich meer op verdediging dan op aanval omdat die oude Hamon-krachten eerst opgeladen moeten worden. Daardoor vond ik Hamon-personages aanzienlijk uitdagender om mee te spelen, terwijl ook hun minder gevarieerde moveset opviel. Terwijl Stand-gebruikers hun Stand naar believen oproepen en afwijzen. Dat maakt de combat bij momenten allemaal wel wat onevenwichtig.
Een vechtgame voor iedereen
Gelukkig is JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R erg leuk om te spelen. All-Star Battle R neemt alle gameplaysystemen die in de originele game zijn opgezet en voegt er alleen maar nieuwe mogelijkheden aan toe, zoals partner assist waarmee je een tweede vechter krijgt die je sporadisch kan oproepen om je een offensief voordeel te geven in een gevecht of om even te ontsnappen aan een tegenstander die je genadeloos aanvalt. Na het uitvoeren van een assist heeft je tagpartner alleszins een vaste hoeveelheid tijd nodig om af te koelen voordat hij weer kan helpen.
Het spel krijgt bijvoorbeeld ook meer competitieve diepte met hitstops, jump dashes en flash-annuleringen. Zeggen deze termen je helemaal niets? Dan ben jij vast blij dat er een Easy Beat-optie in de game zit waarmee je heel eenvoudig de coolste combo’s uit je controller schudt. Uitstekend om beginnende gamers vooruit te helpen, maar met deze eenvoudige en voorspelbare combostructuur zal je geen prijzen winnen in een competitieve match tegen een meer geoefende gamer.
Gevechten zijn heerlijk chaotisch, terwijl je ook nog moet rekening houden met allerlei stage gimmicks. Elke stage heeft van die unieke gimmicks, zoals de kroonluchter die van het plafond valt in Dio’s Castle bijvoorbeeld, en ze zijn een fantastische manier om te midden van al die chaos ook nog extra schade te berokkenen aan je opponent. Dan nog een speciale vermelding voor de taunts. Je tegenstanders beschimpen is uiteraard niks nieuws in een fight game, maar in Jojo’s Bizarre Adventure haalt een goed uitgevoerde taunt een stuk van de Heart Heat Gauge-balk van je tegenstrever waardoor die zijn sterkere combo’s minder snel kan inzetten. De beschimping zelf is hilarisch, volledig in de JoJo-stijl en door de voelbare voordelen ook meer dan een simpele provocerende beweging. Zelfs zonder mijn voorafgaande Jojo-kennis kon ik de heerlijk chaotische en verrassend diepgaande gameplay enorm waarderen!
All-Star Battle
JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R heeft ook een aanzienlijke hoeveelheid singleplayercontent. In plaats van het verhaal opnieuw te vertellen, is de verhaalcampagne uit de originele 2013-game vervangen door de All-Star Battle-modus. Deze spelmodus belicht coole gevechten die geïnspireerd zijn op verschillende momenten uit de rijke geschiedenis van de anime en manga, die je in het menu selecteert via strippanelen.
Deze gevechten, waarin je enkele van JoJo’s beste momenten opnieuw kunt beleven, worden afgewisseld met ‘wat als?’ scenario’s waarin personages uit verschillende tijdsperiodes het tegen elkaar opnemen. Zonder extra context voor deze specifieke knokpartijtjes (zeker in vergelijking met de verhalende campagne uit de originele game) spreekt het voor zich dat deze niet-canonieke gevechten uiteindelijk alleen de grootste fans zal aanspreken. Hoewel ik de visuele presentatie met die manga-achtige panelen wel kon smaken.
Bakt er online minder van
Buiten de All-Star Battle-modus is de rest van het aanbod typerend voor het genre. In de Arcade-modus kun je deelnemen aan een reeks gevechten, een toernooi of het opnemen tegen een eindeloze stroom tegenstanders. Versus, aan de andere kant, laat je op maat gemaakte gevechten opzetten tegen een andere lokale speler of de CPU. Een oefenmodus zit er uiteraard ook in, maar het is jammer dat er niet veel anders is om spelers te helpen de meer uitdagende kneepjes van het vak te leren.
Een flitsend knokpartijtje met iemand naast je op de bank in de Versus-modus blijft plezant, maar wie zijn kwaliteiten graag meet met tegenstanders van over de hele wereld, duikt hoe dan ook in de online modus. Helaas werd die een beetje belemmerd door een inconsistente speelervaring. De ietwat verouderde en op vertraging gebaseerde netcode is daar ongetwijfeld de boosdoener van. Ik had slechts sporadisch een online gevecht dat vlekkeloos verliep. Andere keren was de vertraging frustrerend en bij momenten zelfs ondraaglijk, waardoor ik de online modus al rap links liet liggen. Jammer, aangezien dit toch een moderne remaster is.
Een nieuw likje verf
Door de remasterbehandeling heeft Jojo’s Bizarre Adventure All-Star Battle R wel een heleboel grafische tweaks gekregen, waardoor het er allemaal net dat tikkeltje mooier uitziet. De flitsende gevechten knallen van het scherm, de personagemodellen van de cast vol kleurrijke vechters zien er veel beter uit, de framesnelheid is verdubbeld ten opzichte van vroeger (zeer stabiele 60fps), en de aparte, maar zeer herkenbare art style van de anime komt nog beter uit de verf. De hele esthetiek is sowieso al een enorme hommage aan het originele materiaal met gedurfde kleurenschema’s en mangapanelen! Dit blijft natuurlijk een bijna tien jaar oude game, maar het verstrijken van de tijd heeft absoluut geen invloed gehad op de visuele stijl van de titel. Alles is nu veel mooier dankzij de verbeterde 4K-resolutie en de 60 frames per seconde maakt de gevechten nog spectaculairder en mooier om naar te kijken dan in het verleden.
Conclusie
Bandai Namco brengt de bijna 10 jaar oude game van CyberConnect 2 binnen het bereik van een nieuw publiek met een grotendeels geslaagde remaster voor pc en de hedendaagse consoles. Jojo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R bevat een gemakkelijk te leren en zelfs zeer direct gevechtssysteem voor eenvoudig spectaculair knokplezier, maar heeft ook genoeg diepgang voor de vechtgame-experts die er al hun tijd in investeren. De remasterversie krikt de resolutie op naar 4K, stemt de performance af op 60FPS, voegt 10 extra personages toe voor een totaal van meer dan 50 en optimaliseert de gameplay met wat kleine aanpassingen. Afgezien van de zeer ondermaatse online multiplayer, is dit een game die alle aandacht van de JoJo-fans verdient. De fanservice druipt er in elk facet van het spel vanaf. Maar hoewel de game voornamelijk is afgestemd op fans van de serie, heeft het genoeg kwaliteiten in huis om ook genietbaar te zijn voor de liefhebbers van een goede fighting game.
Samenvatting
Keurige remaster die een bijna tien jaar oude game weer relevant maakt. Een essentiële aankoop voor elke JoJo-fan, maar de spectaculaire gameplay, het enorm aantal personages, en leuk vechtsysteem zal ook andere spelers aanspreken. Zij zullen zich vaak achter de oren krabben door het gebrek aan context en verhaal in de All-Star Battle-modus, maar de echte fans zullen smullen van de fanservice die in elk facet van de game is gegoten!
PRO
- Spectaculaire gevechten
- Indrukwekkend aantal personages
- Keurige remaster
- Eenvoudig vechtsysteem, met voldoende diepgang
CON
- Online modus laat te wensen over