Op de Xbox-stand had ik tijdens Gamescom 2022 de kans om 2 games te spelen: Pentiment en High On Life. Twee games die net verder uit elkaar konden liggen.
Niet voor de connaisseurs
Terwijl Pentiment duidelijk een intellectuele game is voor de echte connaisseurs, is High On Life, wel, dom… Maar het is net die onderbroekenlol die zo’n groot publiek aanspreekt. En met succes, want ik heb zelden zoveel fun beleefd aan een game. Begrijp me niet verkeerd, ik heb al heel veel goede en ontspannende games gespeeld die je even al je zorgen doen vergeten, maar puur qua fun factor komt niets in de buurt van High On life. Althans, als de demo van 30 minuten een referentie is voor de volledige game.
High On Life wordt ontwikkeld door Squanch Games, een studio van Justin Roiland, bekend voor het maken van Rick and Morty. Als je een idee wil krijgen van wat je kan verwachten qua stijl in High On Life, dan kan je dus evengoed een paar episodes van Rick and Morty bekijken. Ik kan het alvast voor je samenvatten: veel gevloek, controversiële opmerkingen en absurditeit van de eerste minuut tot de laatste.
Je wapens stelen de show
Die humor wordt niet alleen tot leven gewekt door de NPC’s, maar het zijn vooral de wapens die de show stelen. Het begint vrij braaf met je pistool Kenny die je duidelijk op het goede pad probeert te houden, maar het hek is volledig van de dam wanneer je Knifey ontmoet, een moordzuchtig mes met een vuile mond. Die dialogen gebeuren niet alleen als deel van het verhaal, maar ook als reactie op de dingen die je als speler doet. Op een gegeven moment zette ik een verkeerde stap waardoor ik in giftig afval belandde, waar mijn wapen uiteraard een sarcastische opmerking over had. Het interessante is bovendien dat de dialogen die je krijgt afhankelijk zijn van het wapen dat je op dat moment in je handen hebt. Je zou de game dus kunnen herspelen met een focus op andere wapens om andere dialogen te horen.
Naast praten hebben je wapens nog een ander praktisch nut. Elk wapen heeft zijn eigen ability feature. In de demo start je met Kenny die bijvoorbeeld een blob kan lanceren. Die blob gebruik je niet alleen om gevechten te winnen, maar ook om bepaalde paden te ontgrendelen. Met Knifey ontgrendel je dan ook een grappling-mechanic om de gameplay ook wat verticaler te maken. De developers gevan aan dat Metroid een grote inspiratie was voor de game dus verwacht je ook aan heel wat backtracking en het verzamelen van collectibles.
Bullet hell
De combat vormt bovendien een fijne afwisseling en speelt vaak als een chaotische bullet hell game, waar je evenzeer kogels moet ontwijken als afvuren. In de demo kregen we niet meteen een variatie aan vijanden te zien, dus het valt nog te bekijken of de combat vrij oppervlakkig blijft, of als er samen met de variatie aan wapens ook een meer gelaagde combat komt. De boss fight op het einde van de demo was ook niet meteen erg memorabel.
Hetgeen wat High On Life voor velen zo aantrekkelijk maakt, is voor anderen dan net een grote afknapper. Niet iedereen zit namelijk te wachten op een waterval aan absurde dialogen die eigenlijk niet veel bijdragen aan het verhaal. De developers zijn zich hiervan bewust en verzekeren ons ervan dat er ook meer dan genoeg stille momenten zijn. In de demo die we speelden werd er constant gepraat, maar dat is net omdat het hier om een tutorial gaat. Verder vergelijkt de ontwikkelaar het met een game zoals Gears of War, waar je eigenlijk ook steeds dialogen hoort van je teamgenoten. In High On Life zijn het dan je wapens die je teamgenoten zijn.
Conclusie
Ik voel me bijna wat minderwaardig door het toe te geven, maar weet je wat, ik heb me kostelijk geamuseerd met High On Life. Wellicht betekent dat dat ik niet de connaisseur ben die ik graag zou zijn, maar dat is dan maar zo. Ik kan niet wachten om in december High On Life te spelen met een grote glimlach op mijn gezicht van de eerste minuut tot de laatste.
High On Life verschijnt op 13 december voor Xbox One, Xbox Series X/S en Windows PC. Bovendien is de game vanaf dag 1 reeds inbegrepen bij Xbox Game Pass.