Gran Turismo 7 was de ster in Sony’s eerste State of Play-uitzending van dit jaar. Een half uur lang kregen we een uitgebreide blik op de aankomende racesimulatie van PlayStation. Kazunori Yamauchi, CEO van ontwikkelaar Polyphony Digital en toch al 25 jaar lang de producer van de Gran Turismo-reeks, was onze gids en vertelde alles wat we moeten weten over Gran Turismo 7. We zetten hier alles even op een rij.
Een kwarteeuw Gran Turismo
Gran Turismo 7 verschijnt al over een maand, op 4 maart 2022, aan de startgrid om één van de belangrijkste exclusives in de PS5- en PS4-catalogus te worden. Gran Turismo 7 moet het hoogtepunt worden in de reeks die dit jaar zijn 25ste verjaardag viert en wordt de “meest complete Gran Turismo tot nu toe” genoemd. De opdracht was duidelijk: een rijsimulator creëren waar opnieuw alle spelers van kunnen genieten. Dit deel moet net zo toegankelijk zijn voor de mensen die de serie voor het eerst ontdekken als voor de hardcore fans.
Gran Turismo 7 zal op het moment van de lancering meer dan 400 auto’s bevatten. Je racet er straks mee over 97 circuitlay-outs (een mix van zowel bestaande als fictieve tracks), verspreid over 34 locaties over de ganse wereld. Een mooi aanbod dat nog verder wordt aangedikt door middel van toekomstige online updates.
De klassieke Gran Turismo-ervaring
“Gran Turismo 7 biedt de klassieke Gran Turismo-ervaring.” We horen het Yamauchi graag zeggen. Vooral omdat Gran Turismo Sport uit 2017 daar toch duchtig van afweek en meer gericht was op het competitieve aspect van online racen. Neen, GT7 wordt een viering van de autocultuur en is opnieuw Gran Turismo op zijn ‘Gran Turismoost’. Dat wordt weer als vanouds rijbewijzen halen, starten met een bescheiden stadswagentje en races winnen om gaandeweg steeds mooiere en betere auto’s te kopen/verdienen.
Brand Central
Alle auto’s vanaf het bouwjaar 2001 (een goeie 300 modellen) koop je in Brand Central – slechts één van de vele locaties op de nieuwe wereldmap, die de uitstraling heeft van een vakantieparadijs. Deze bolides hebben natuurlijk een nieuwprijs, maar er is ook weer een tweedehands autodealer voorhanden. De in-game tweedehandsmarkt krijgt dagelijkse updates en zal ook rekening houden met de trends in het echte leven. Een voorbeeld hiervan: de huidige populariteit van Japanse sportwagens uit de nineties zorgt er in de game voor dat die auto’s aan een duurdere prijs worden verkocht.
Legendarische – en dus ook peperdure – auto’s vind je dan weer terug in de ‘Garage of Legends’. In de State of Play-uitzending zagen we bijvoorbeeld een oude Jeep uit 1945 of de Aston Martin DB5 passeren. Die laatste is de luxueuze Britse grand tourer die bekend is uit de klassieke James Bond-films.
Gran Turismo Cafe
Kazunori Yamauchi heeft zijn passie voor auto’s en de cultuur die deze wereld omringt nooit verborgen en met Gran Turismo 7 wordt de geschiedenis van de auto nog meer in de schijnwerpers gezet. Enerzijds is er een museumfunctie, waar spelers meer te weten komen over hun favoriete automerk. Zo zien we in de State of Play hoe de chronologische geschiedenis van Porsche wordt voorgesteld aan de hand van archiefbeelden, oude foto’s en tekeningen van concept cars.
Zo wordt ook het ‘Gran Turismo Cafe’ een plek waar je een schat aan informatie kunt vinden over de geschiedenis van de autocultuur. Het ontwikkelteam heeft dit café specifiek ontworpen als een soort routekaart voor je carrière. Je vindt er dertig menukaarten met daarin een reeks missies of doelstellingen (koop die auto, win die race, et cetera). Zodra je een menu voltooit, zal de eigenaar van het café de geschiedenis van de auto’s op de menukaart vertellen. Het is een plek waar zelfs een aantal van de oorspronkelijke auto-ontwerpers opdagen om hun zegje te doen over hun betrokkenheid bij het maken van een specifiek model.
Tunen
Racepuristen kunnen die honderden auto’s opnieuw naar hartenlust configureren en tunen om elke laatste druppel vermogen uit het voertuig te persen. Er zullen zelfs meer opties dan ooit tevoren zijn, met ongeveer 60 aanpasbare onderdelen per auto. Je krijgt een zeer compleet scherm met informatie en aanpassingen die de prestaties verbeteren.
Je kunt ook zichtbare wijzigingen maken aan het uiterlijk van de wagens met 650 aerodynamische elementen, 130 soorten wielen, 1200 kleuren, widebody-kits, … Er zijn duizenden combinaties mogelijk om je vierwieler uniek te maken. De vinyl- en stickereditor die in GT Sport werd geïntroduceerd is ook terug en je kunt je eigen ontwerpen met andere spelers delen of die van de community downloaden.
Het klimaat speelt een rol
Een van de nieuwigheden van Gran Turismo 7 ten opzichte van de voorganger is het dynamische weersysteem, waarmee verschillende atmosferische elementen worden gesimuleerd. De temperatuur, weersomstandigheden, luchtdruk, vochtigheid en zelfs de positie van de zon wordt aangepast op basis van de echte locatie in de wereld. In het gebruikelijke perfectionisme (of de onweerstaanbare drang voor absurde details?) wordt bij nachtelijke races zelfs de sterrenhemel correct ingevuld.
Natuurlijk zal het weer ook een impact hebben op het rijgedrag. Wanneer het regent zullen er op bepaalde delen van de racebaan gevaarlijke plassen ontstaan en bij zonneschijn zal het water ook onregelmatig drogen.
Op grote circuits zoals de Nürburgring zal het op een deel van de track regenen terwijl het in andere bochten gewoon droog blijft. Het is wel jammer dat deze regeneffecten blijkbaar beperkt blijven tot een kleiner aantal circuits. De reden is volgens Yamauchi dat het een té grote uitdaging is om al deze verschillende aspecten (de temperatuur van het asfalt, het geleidelijk drogen van de racelijn, …) op elk circuit door te voeren.
Deze wil je op de PS5 spelen
Gran Turismo 7 is straks ook op de PS4 verkrijgbaar, maar alle tot nu toe getoonde beelden zijn gecaptured op PlayStation 5. Dus als je die mastodont van een console onder, langs of achter je tv hebt staan, dan speel je straks ongetwijfeld de beste versie van GT7.
Op PlayStation 5 kun je genieten van verschillende grafische voordelen en de DualSense. Zo zullen er twee grafische modi zijn: één gewijd aan prestaties en één aan ray-tracing. De eerste geeft prioriteit aan het behouden van een strakke 60fps tijdens de races, terwijl ray-tracing wordt toegepast op modi waar er geen input van spelers nodig is. Denk dan aan raceherhalingen of de fotomodus.
De DualSense-controller zou ook optimaal benut worden. Met behulp van de adaptieve triggers en haptische feedback moet het nog meer lijken alsof je een stuur in handen hebt. Zo zou je verschillen in oppervlakte, de trillingen van de motor of banden en de resonantie van de carrosserie voelen. Terwijl het unieke verschil in het gewicht van het rempedaal tussen auto’s en de ABS wordt overgedragen via de triggers.
De betere audiobeleving
De PS5-versie heeft nog een streepje voor dankzij 3D-audio-ondersteuning. Deze technologie wordt straks ingezet om het geluid en de impact ervan op de omgeving beter na te bootsen. Motorgeluiden weerkaatsen op verschillende manieren van verschillende materialen rondom het circuit. Dankzij de driedimensionale audio hoor je ook precies waar alle geluiden vandaan komen. Je wordt omringd door de brullende motoren van de andere auto’s of je hoort de helikopters boven je vliegen.
En natuurlijk profiteert Gran Turismo 7 ook van de SSD in de PS5 waardoor laadtijden opvallend korter zijn. Terwijl het inladen van een race de PS4 tot een lange pauze dwingt, gaat dit op de PS5 slechts een paar seconden duren.
Muziek krijgt een opvallende rol
Muziek speelt ook weer een belangrijke rol. GT7 bevat meer dan 300 muzieknummers van 75 artiesten. Die gevarieerde soundtrack krijgt zelfs een hoofdrol in de gloednieuwe Music Rally-modus. Dit is een soort arcademodus die niet zozeer gericht is op competitie, maar een ontspannen rijervaring op het ritme van de muziek. Het is eigenlijk een checkpointrace, maar in plaats van tegen de klok te racen, race je tegen de beats van de muziek. Je begint met een vast aantal ‘beats’ die worden aangevuld als je op tijd door een checkpoint komt. Het verschil is dat in dit geval de beats niet in een constant tempo naar beneden gaan maar afhankelijk van het nummer zelf. Het tempo varieert ook binnen een nummer zelf en zo moet je jezelf altijd aanpassen aan het ritme.
Maar de muziek wordt ook ingezet in Music Replay. Dat is een alternatief op traditionele raceherhaling, waar de camerastandpunten om de race in beeld te brengen willekeurig worden gekozen aan de hand van de gekozen melodie. Die knappe inhaalactie wordt er eigenlijk alleen maar mooier op met een streepje klassieke muziek op de achtergrond, toch? Naast mooie filmpjes zit er ook weer een zeer uitgebreide fotomodus in om de knapste plaatjes te schieten van je virtuele autoverzameling. Ik ga alleszins honderden screenshots maken.
Het aftellen is begonnen
En met deze gigantische lading informatie is het aftellen naar de release op 4 maart begonnen. In die 1500 woorden hierboven hebben we het zelfs nog niet gehad over de online modi (waarvan we denken dat die gelijkwaardig gaan zijn aan GT Sport) en de split-screenmodus voor twee spelers (halleluja!). Of over hoe de singleplayermodi een verplichte permanente internetverbinding nodig heeft…
Bijna 25 jaar na de première op de eerste PlayStation krijgen we straks de ‘meest ambitieuze en meest uitgebreide’ Gran Turismo tot nu toe. De petrolheads bij Gamerverse kijken er alleszins naar uit om begin maart het gaspedaal in te duwen om jullie te vertellen of het eindproduct al zijn ambities waarmaakt.