Je eiland is een spookdorp geworden. De weinige bewoners die 6 maanden hebben zien te overleven, zijn vel over been. Veel bewoners zijn omgekomen tijdens de grote Purge van juni 2021, waarbij gebrek aan supervisie van de eilandverantwoordelijke het slechtste in de bewoners naar boven haalde. Klingels verloren hun waarde, pompoenen werden het échte goud. Zo voelt het om na 6 maanden terug te keren naar Animal Crossing: New Horizons.
Tijdens de eerste lockdown kwam Animal Crossing: New Horizons als een lichtpuntje in een donkere tijd. Heel wat mensen die op zoek waren naar wat escapisme, kwamen uit bij de nieuwe game en investeerden er heel wat uren (of zeg gerust maar dagen) in. Maar vroeg of laat heb je de game uitgespeeld en zijn er nog maar weinig redenen om de game verder te blijven spelen.
De eerste dagen na het uitspelen van de game kom je als goede eilandverantwoordelijke nog af en toe de stand van zaken opmeten bij je bewoners. Hier en daar zet je nog een lantaarnpaal of pluk je wat onkruid. Je doet zelfs geen moeite meer om fossielen op te graven, want je weet toch al dat Blathers je zal vertellen dat hij die oude dingen niet meer hoeft. Van een dagelijkse check-in gaan we naar een wekelijkse check-in, en het duurt niet lang meer vooraleer we weken tot zelfs maanden verder zijn en je niet meer aan je vrolijke eilandje denkt. Je zou bijna vergeten dat de game bestond.
De game kreeg zo lang geen updates, dat we de hoop voor nieuwe content al opgaven. Maar, uiteindelijk kondigde Nintendo dan toch een hele hoop nieuwe content aan in de vorm van een gratis DLC én met de betaalde Happy Home DLC.
Ondertussen lijkt het een kopie van vorig jaar te worden. De dagen zijn koud en donker en samen met het winterweer worden ook de coronaregels steeds strenger. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het de afgelopen dagen terug begon te prikkelen om Animal Crossing weer op te pikken.
Speel je nog geen Animal Crossing: New Horizons, dan is het een ideaal moment om de game op te pikken. Heb je reeds uren geïnvesteerd in de game, maar heb je daarna de game maandenlang opzij geschoven, dan heb je nu twee keuzes. Ofwel ga je verder met je bestaande eiland, ofwel kies je voor een volledige reset. Het klinkt heftig, maar je eiland verwijderen kan erg therapeutisch werken, en het zorgt er gegarandeerd voor dat je terug heel wat uren in de game zal pompen.
Wat is er nieuw
Terwijl ik vroeger de Animal Crossing updates op de voet volgde, wist ik zelfs niet wat ik moest verwachten van de nieuwe update. Ik besloot dan ook om vooraf geen research te doen, en mezelf te laten verrassen. Zou het werkelijk aanvoelen als iets nieuws, of moet je de nieuwe elementen vooral zelf uitvogelen? Een halfuurtje en een kleine 4GB later was ik klaar om het antwoord te ontdekken.
Het wordt al meteen moeilijk, want Isabelle probeert op een veel te simplistische manier ‘verorderingen’ uit te leggen.
Daarna wordt uitgelegd dat bewoners nu een boottochtje naar onbewoonde eiland kunnen maken. Handig voor de gamers met vliegangst! Op die onbewoonde eilanden kan je doe-het-zelfmaterialen vinden en “vreemde dingen” opgraven. Elke dag kan je één boottochtje maken, maar uiteraard moet je er wel wat Miles voor neerleggen.
“Dat was alles,” zegt Isabelle. Dat lijkt me weinig, maar soit. Tijd om die eerste twee nieuwigheden te ontdekken, en te kijken op welke nieuwigheden ik nog bots. Maar eerst even mijn overvolle mailbox leegmaken. In de volgende alinea’s zal ik beschrijven wat er te beleven valt op mijn huidige eiland na de update. Wil je dit liever allemaal zelf ontdekken, sla de volgende alinea’s dan even over en ga rechtstreeks naar de conclusie onderaan dit stuk.
Op zoek naar Brewster
Het is avond op mijn eiland, dus veel animo is er niet te vinden. De bewoners die ik tegen het lijf loop, hebben me weinig nieuws te vertellen maar vertellen me maar al te graag op een passief-agressieve manier hoe erg ze het vinden dat ik hen zo heb laten verwilderen. Ik besluit te stoppen bij Blathers, die me al meteen meer weet te vertellen over een andere belangrijke toevoeging: de terugkeer van Brewster! Blathers vertelt je dat Brewster vermist is, maar dat hij wellicht op zoek is naar zogenaamde ‘gyroids’. Je krijgt meteen ook een goede reden om gebruik te maken van de nieuwe boottocht-functionaliteit. Brewster is namelijk te vinden op een van deze eilanden.
Kapp’n nou
Tijd om de kustlijn af te lopen op zoek naar de kapitein. Je vindt “Kapp’n” in ieder geval niet ter hoogte van de luchthaven. Ik vond hem linksonder op mijn eiland, waar een nieuwe pier werd gebouwd die naar het zielige motorbootje van Kapp’n leidt. Een bootje waar hij vermoedelijk veel geld voor heeft betaald, want een retourticket kost je maar liefst 1000 miles. Wat is het met dit eiland en geldzucht? Tijdens het boottochtje word je wel getrakteerd op een zeemanslied van Kapp’n. Het is de 1000 Miles bijna waard! Pas dan herinner ik me dat ik vergeten ben om eerst mijn zakken leeg te maken, waardoor ik het onbewoonde eiland niet zou kunnen leegplunderen. Maar dan blijkt het toch niet zo onbewoond te zijn… Brewster! Meteen prijs! Ik had het persoonlijk niet erg gevonden als ik Brewster niet op mijn eerste eiland had gevonden, want dat had me een reden gegeven om de volgende dag opnieuw Miles te verzamelen en een nieuw onbewoond eiland te verkennen. Brewster geeft je ook wat gyroids, wat dat ook mogen zijn. Terwijl ik zelf had verwacht dat je Brewster meteen zou kunnen meenemen naar je eiland, stuurt hij je terug naar huis en vraagt je om Blathers de groeten te doen. Eenmaal teruggekeerd naar Blathers, vertelt hij je dat Brewster meteen naar je eiland zal komen en dat Blathers bouwwerkzaamheden zal verrichten ter voorbereiding van zijn komst. Dat betekent dat ik overmorgen opnieuw een reden heb om terug te keren. Woohoo!
Een boottocht kost je maar liefst 1000 Miles. Wat is het toch met dit eiland en geldzucht?
Verordeneniningen ofzo
Het volgende dat ik meteen wil uitvogelen zijn de zogenaamde “verordeningen”. Ik heb geen idee wat het zijn, maar als het belastingen zijn dan kan ik niet wachten om à la Tom Nook zoveel mogelijk geld (excuseer, “klingels”) uit de zakken van mijn eilandbewoners te kloppen! Om meer te leren over dat concept ga ik langs bij Isabelle in het stadhuis. Isabelle geeft me enkele regels uitleg, maar maakt niets duidelijker over het concept van de verordeningen. Spreek je haar opnieuw aan en zeg je dat je de “eilandcultuur” wil bespreken, dan wordt alles al snel wat duidelijker. Bij het aanmaken van een verordeningen dien je 20.000 klingels aan “administratiekosten” neer te tellen. Je krijgt de keuze uit verschillende verorderingen, zoals de schoonheidsverordening, vroegevogelverordening, nachtuilverordening en klingelregenverordening.
Bij de schoonheidsverordening vraag je bewoners onkruid te helpen wieden, plantjes water te geven en afval op te vissen. Ik stoor me altijd aan het onkruid op het eiland, dus dit lijkt alvast een fijne “werkstraf” om mijn bewoners op te leggen. Bij de vroegevogelverordening vraag je bewoners om vroeger op te staan. Ook winkels gaan dan eerder open. Ben je zelf een vroege vogel, dan kan je het eilandritme dus beter afstemmen op je eigen ritme. De nachtuilverordening zorgt dan uiteraard voor het tegenovergestelde. De klingelregenverordening lijkt me de minste nuttige. Daarbij worden de prijzen van artikelen hoger, maar ook de opbrengst bij verkoop stijgt. Ik kies voor de schoonheidsverordening en betaal 20.000 klingels. Isabelle meldt me dat die verordening vanaf morgen van kracht gaat.
Na een boottochtje, het rekruteren van Brewster en het toepassen van een verordening geloof ik alles gezien te hebben. Een snelle zoektocht leert me dat er nog véél meer te ontdekken valt, waaronder:
- De toevoeging van het personage Katrina die jouw toekomst kan voorspellen
- De toevoeging van het personage Harriet die je haar kan knippen
- De personages Reese en Cyprus zullen het mogelijk maken om bepaalde items te personaliseren.
- Je kan nu Gyroids (een speciale soort beeldjes) opgraven. Door ze te planten en water te geven, kan je meerdere Gyroids kweken.
- Community stretching (wat?!). Je kan nu samen met je eilandbewoners even de armen en benen strekken. Iedereen verzamelt op het dorpsplein en vervolgens doe je samen wat stretchoefeningen. En jawel, je moet echt uit de zetel komen en de Joy-Cons gebruiken om de stretchoefeningen uit te voeren.
- Je kan nu ook tarwe, tomaten, aardappelen, suikerriet en wortelen kweken. Farming Simulator watch out, er is concurrentie!
- Koken! Door bovenstaande ingrediënten te kweken, kan je nu ook zaken zoals sandwiches en smoothies koken.
Kortom, de gratis update voegt nog véél meer toe dan wat je in het eerste uur na de update zal ervaren. Door elke dag terug te keren, zal je nog dagenlang nieuwe personages en functionaliteiten ontdekken.
Conclusie
Ik heb me lang schuldig gevoeld dat ik Animal Crossing: New Horizons plots niet meer elke dag speelde, terwijl het vorig jaar wel een vast deel van mijn dagroutine was. Het feit dat al mijn bewoners me maar al te graag wezen op mijn nalatigheid, liet me niet meteen beter voelen. Toch ben ik de game ondertussen op een andere manier gaan bekijken. Het is geen game die ik elke dag zal spelen gedurende het hele jaar door, maar het is een game die zich tijdens bepaalde periodes in het jaar zal opdringen. Zoals tijdens periodes waarin het even minder gaat, of wanneer het buiten donker en koud is. Want geef toe, wat is er nu gezelliger dan in je bed een vrolijk eiland uitbouwen terwijl het buiten vriest en sneeuwt? Animal Crossing: New Horizons is meer dan een game. Het is therapie.