Far Cry is een franchise die nu al een hele tijd meegaat. De reeks is gekend is voor zijn actie, schurken en voor zijn iconische scène waar je een drugsplantage afbrandt op dubstep-muziek. Ditmaal worden we gekatapulteerd naar Yara. Vinden we in Yara opnieuw de opwindende actie? Of kunnen we onze reis maar beter naar ergens anders plannen?
Verre schreeuw
De Far Cry franchise heeft ons al gebracht naar verschillende plekken op de wereldbol. Dit keer beland je als speler in Yara. Vaak gaat dit hand in hand samen met een schurk die heerst over het gebied. Terwijl jij probeert om die persoon van de troon te stoten stuurt hij zijn voltallige leger op je af. Ditmaal wordt de villain gespeeld door Giancarlo Esposito (oftewel Anton Castillo in de game). Far Cry 6 houdt zich trouw aan een grote map en het open-wereld aspect en, voor wie het nog niet duidelijk was, ook opnieuw een shooter is.
[snowcloud gameid=48]
Verhaal
In Far Cry 6 zie je alles door de ogen van Dani, de protagonist. Na het kiezen van je geslacht ga je door een emotionele rollercoaster voor je terechtkomt in het camp van de guerillas. Het is deze groep misnoegde inwoners die een revolutie wil beginnen tegen Anton. Om hem neer te halen wordt je een taak opgelegd door Clara om andere guerillas bij elkaar te rapen. Deze zijn verspreid over de hele map. In welke volgorde ze je doet of wanneer je ze doet maakt totaal niet uit. Je bent vrij om te gaan en te staan waar je wilt (behalve dan op restricted areas).
Terwijl je je doorheen de verschillende story missions vecht ontmoet je tal van nieuwe personages. Zij brengen telkens wel, zoals in Far Cry wel bekend, wat humor of gekkigheid op tafel. Hoewel je soms gruwelijke dingen ziet gebeuren op je tv-scherm of dat het onderwerp soms wel de duistere kant op gaat blijft het op deze manier wel luchtig. Soms kan de verhouding tussen duister en grappen wat te snel schommelen of wordt het toegepast op nogal vreemde momenten. Anton Castillo (of Annie voor de vrienden) zet, net zoals andere personages, een hele goede act neer. Hoewel hij vaak enkel te zien is in cutscènes en propaganda blijft zijn aanwezigheid wel aangehaald worden door speeches en personages die hem vaak vernoemen.
Ter land, ter zee en in de lucht (en te paard)
Als je voorheen Far Cry games hebt gespeeld ben je vast wel bekend hoe het in elkaar zit. Een gigantische map waar je je een baan moet vechten van punt naar punt. Dit kan je doen ter land, ter zee of in de lucht (of te paard). Zelf kan je er je missie van maken om alle voertuigen te verzamelen. Wanneer je een voertuig naar een voertuigpunt brengt kan je deze oproepen en gebruiken. Daarnaast krijg je ook de optie om ze volledig aan te passen.
Quests
Militaire punten overnemen wordt nog steeds gedaan in de game en kan soms wat repetitief aanvoelen. Er is dan ook amper variatie in te vinden en de opzet is gelijkaardig aan die uit de vorige games. Gelukkig is er wel genoeg afwisseling met side quests en hoofdmissies die heel wat content met zich meebrengen. Beperk je je tot de verhaalmissies, dan ben je al snel een 15-tal uur zoet met de game.
Naast de quests zijn er ook nog minigames om te beleven. Domino’s (en dan heb ik het niet over de pizza) spelen, hanengevechten en vissen zijn enkele voorbeelden van leuke zijactiviteiten.
Bam, bam, bam!
In de game is er een ruime variatie aan wapens die je kan verzamelen over de hele map. Deze worden onderverdeeld in drie verschillende categorieën. De eerste zijn gewone standaard wapens die in alle geuren (ik weet niet of wapens andere geuren hebben) en kleuren voorkomen. Shotguns, snipers, pistolen, noem maar op. De tweede categorie zijn de resolvers. Deze zijn gemaakt van afval en hebben een unieke stijl. Zo heb je een geweer dat, wanneer je deze herlaadt, “Hey, macarena” voor je zingt. De derde zijn supremos. Dit zijn backpacks die je draagt en ook een bepaalde “ultimate move” met zich meebrengen. De eerste die je zal ontgrendelen is een vlammenwerper met een ultimate move die homing missiles naar vijanden stuurt.
Ubisoft komt ook met een soort blad-steen-schaar systeem. Vijanden zijn zwak aan een bepaald type van kogels en sterk tegen een ander type. Om zo vlot mogelijk je vijanden af te knallen is er de mogelijkheid om je wapens te modden en zo te zorgen dat je de juiste kogels in je wapens hebt. Jij kan hier ook gebruik van maken. Doorheen de game vind je verschillende stukken van uitrustingen die je kan veranderen om je zo het meest defensief te maken tegen de vijanden.
Gotta catch ‘em all!
Toch wel (voor mij) het leukste aspect aan de game zijn de amigos. Deze zijn trouwe kompanen die je volgen op je missie. Van een krokodil die mensen in hun nek bijt, een kip die de ogen uit je vijanden pikt tot een doggo die met zijn charmes vijanden afleidt. Elke amigo heeft een bepaalde kracht die je kan benutten en waarbij de ene geschikter is voor je persoonlijke gameplaystijl dan de andere. Als je een basis wil infiltreren zonder veel herrie te schoppen is het misschien geen goed idee om een reptiel in de basis te laten rondlopen. De amigos kan je vinden door verschillende missies te spelen. Met de amigo’s voel je je dus nooit alleen!
Alleen?
Nee, nooit alleen! Zelf als je amigo niet genoeg is kan je nog altijd co-op spelen met vrienden. Dat maakt alles wat leuker én makkelijker. Helaas zal er wel uitgevochten moeten worden wie de host zal zijn door het feit dat alleen de host progressie zal maken in de wereld. Helaas is dit nog steeds een probleem dat niet opgelost werd sinds de functie voor het eerst werd geïmplementeerd in de franchise.
Graphics
Over de graphics is niets aan te merken. Ik speelde de game op PS4 en was erg blij dat er nergens framedrops te bespeuren waren en de kwaliteit toch nog steeds adembenemend is. Ook van game breaking bugs ben ik gespaard gebleven tijdens het spelen van de game. Hoewel af en toe de AI in de game wat stomme dingen doet en de amigos soms gewoon vast komen te zitten op de één of andere manier. Bovendien is er ook een photo mode om te genieten van de beste momenten en daarbij te poseren!
Verdict
Far Cry 6 brengt opnieuw hetzelfde als daarvoor met dat tikkeltje meer. Opnieuw een grote map, adembenemende actie, een uitstekend uitgewerkte slechterik en tal van content. Het amigo systeem zorgt ervoor dat je wat meer entertainment hebt bij het bevrijden van Yara. Ubisoft heeft duidelijk wel iets geleerd uit Far Cry Primal.
Het is waar dat Far Cry 6 niets baanbrekend nieuws brengt. Sommigen zeggen zelf dat de gameplay nogal “oud” is en repetitief. Het blijft hetzelfde over de jaren heen. Zelf heb ik hier minder moeite mee. Far Cry 6 geeft ons meer van hetzelfde, en dat is voor mij niet verkeerd. Als je Far Cry 6 koopt weet je wat je kan verwachten. En wat er verwacht wordt, doen ze goed.
Voor mij voelde niets als repetitief aan. Mocht ik het toch vervelend beginnen vinden om telkens een bepaalde checkpoint over te nemen ga ik gewoon een story mission doen of probeer ik een amigo erbij te scoren. Je beslist ten slotte zelf hoe je de game speelt en wat je doet. Dat is het hele concept van een open-wereld game.
Mocht je geïnteresseerd zijn in de franchise of als je houdt van open-wereld shooters met een ietwat donker thema, is deze game wel een aanrader. Ongetwijfeld zal je er urenlang plezier aan beleven.
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code voor de game van de uitgever. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het PR-bureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |
Samenvatting
PRO
- Heleboel dingen om te doen
- Amigos zijn je vrienden!
- Graphics en acteerwerk zijn goed
- "Goede" schurk
CON
- Kan aanvoelen als repetitieve gameplay
- AI is soms wat dom