Dungeons & Dragons kennen we allemaal. Het is een spel waar we allemaal rond een tafel zitten en met dobbelstenen gooien om te zien of we de vijanden raken of onze medespelers. D&D pakte het ditmaal anders aan en maakte een co-op combat game in de wereld van D&D: Dungeons & Dragons: Dark Alliance. Was het een goed plan om deze fantasie werkelijkheid te maken of past D&D beter op een tafelblad?
Vier iconische helden komen samen: Drizzt Do’Urden, Catti-brie, Wulfgar en Bruenor Battlehammer.
Het verhaal speelt zich af in het eerste boek van D&D – The Crystal Shard. De vier kompanen gaan op zoek naar de overgebleven delen van de Crystal Shard. Dit terwijl andere rassen ook hongerig op zoek zijn naar de Shard.
Gameplay
Eerst en vooral is het wat jammer dat je maar uit vier verschillende personages kan kiezen. Allen hebben ze wel een andere speelstijl. Ik speelde als Catti-brie. Zij fungeerde als een ranged personage waardoor ik een veilige afstand kon bewaren van mijn vijanden.
De focus van Dungeons & Dragons: Dark Alliance ligt vooral op het multiplayer-aspect. Daarom speelde ik ook een deel van de game samen met mijn BFF. Dan heb ik het niet over Thibault maar Gill (Sunny in-game) die me bijstond als de tank, Bruenor.
Wanneer je het spel start word je gedropt op een veilige plaats waar je je items kan ophalen, uitrusting kan kopen, je missie kan kiezen en in elkaars ogen kan staren.
De mechanics van de game doen me wat denken aan de bekendere dungeon games zoals Diablo en Minecraft Dungeons. Je kiest een level waarbij je de moeilijkheid kiest. Hoe moeilijker, hoe beter het loot dat je kan scoren. Je team heeft ook een bepaald power level waardoor je kan uitmaken of je het al dan niet aan zou kunnen.
De loot is verdeeld in de verschillende categorieën zoals we die wel gewend zijn van andere games. Deze veranderen uiteraard je stats waardoor je sterker wordt en zelf vijanden kan bevriezen of dergelijke.
Elk personage heeft een tweetal moves tot zijn beschikking en een ultimate move die moet opladen. Hoe groter de combo die je maakt op een vijand (hits achter elkaar), hoe sneller deze zal opladen. Verdedigen, ontwijken, lichte aanvallen en zware aanvallen samen in combinatie met een aantal vaardighedenzorgen ervoor dat je je een weg kan banen tussen de vele vijanden. Met de skills die je kan unlocken speel je nieuwe combo moves vrij of extra stat bonussen.
De levels
De levels van Dungeons & Dragons: Dark Alliance zijn niet zo verschillend van elkaar. Er zijn een aantal kleine afwijkingen van het hoofdpad waarbij je even over obstakels moet springen of dergelijke. Op het einde van zo’n pad vind je dan een kist met daarin wat goud of uitrustingen. Elk level heeft zijn hoofddoel en een subdoel. Wanneer je het subdoel bereikt hebt staat je een kleine extra beloning te wachten op het einde.
Samen – of alleen – vecht je je een baan door de klassieke fantasy vijanden; Goblins, Dwarfs en dergelijke. Op het einde staat een baas je op te wachten voor je opnieuw terug kan keren naar de hub. Eens je deze hebt neergehaald kan je je loot ophalen en upgrades kopen in de hub.
De levels voelen niet echt anders aan. Buiten een andere omgeving en een ander soort vijanden verandert er niet echt iets aan het level design.
Multiplayer
Dungeons & Dragons: Dark Alliance profileert zichzelf als een echte multiplayergame. Daarom speelde ik ook samen met een vriend. Wat geen probleem was. Maar wat als je geen vrienden hebt? Eerst en vooral, je bent nooit echt alleen toch? Mijn tweede punt is iets minder sentimenteel. Dan kan je uiteraard op zoek gaan naar een Lobby om samen te spelen met andere mensen. Echter stoorde ik me hieraan. Het voelde als een prehistorische mechanic. Ik moest wachten en wachten op een lobby tot ik plots bij twee spelers kwam die een paar tientallen levels hoger waren dan mijn personage. Een zoekfunctie waarbij je kan zoeken naar mensen met een gelijkaardig niveau, lijkt hier niet te vinden te zijn.
Verdict
In het multiplayer hack ’n slash genre waar D&D zich bevindt zorgen ze er nu niet echt voor dat ze met deze game uitblinken. De game doet me denken aan Diablo en Minecraft Dungeons, wat beiden voorbeelden zijn van games die het beter doen in het genre. Het grote verschil is echter dat ze top-down view zijn en geen third person view. Ongetwijfeld zijn er betere games dan deze die je kan aanschaffen om samen te spelen met je vrienden.
Wat vooral ontbrak aan de game is iets vernieuwends. Ze deden niets nieuw en wat de game brengt is niet meteen entertainend. Levels blijven eentonig en er zit niet echt diepgang in de gevechten. Ook de multiplayerfuncties waren nogal zwak om zich op deze manier te verkopen.
Natuurlijk zijn er wel een aantal positieve kanten aan de game. Zo zijn de gesprekken tussen de personages wel leuk doorheen de levels. Ook over de graphics valt niets negatiefs te zeggen.
Wat brengt de toekomst voor Dungeons & Dragons: Dark Alliance? Deze zomer/winter en in de herfst/lente komen twee, gratis, nieuwe avonturen die je kan beleven. Hierbij probeert het team om split screen toe te voegen aan de game op pc en xbox. Ook zullen met de tweede gratis DLC moeilijkere niveaus geïmplementeerd worden. Daarnaast zal er nog één grote betaalde DLC beschikbaar zijn.
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code voor de game van de uitgever. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het PR-bureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |
Samenvatting
PRO
- Ziet er grafisch goed uit
- Leuke dialogen tussen personages
CON
- Niets nieuws
- Weinig multiplayerfuncties
- Snel eentonig