Een veeleisende game zoals Microsoft Flight Simulator overhevelen naar een ‘simpele’ console, het lijkt onmogelijk. Maar weet je wat destijds ook onmogelijk leek? Vliegen. Is de consoleversie van Microsoft Flight Simulator net zoals luchtvaart pure magie?
Toen de nieuwe versie van Microsoft Flight Simulator voor het eerst werd getoond, werd het meteen duidelijk dat de game een nieuwe mijlpaal vormt in de reeds heel indrukwekkende wereld van game development. De game is een soort van hybride cloud-toepassing waarbij textures worden gestreamd van de Azure-servers van Microsoft. Het leek alsof ontwikkelaar Asobo Studio altijd al een Xbox-release voor ogen had, want die vorm van cloud gaming is ideaal voor apparaten die over een beperkte opslagruimte beschikken. Wanneer je een Xbox Series S hebt die slechts beschikt over 500GB opslag (iets minder in de praktijk), dan wil je niet dat 300GB daarvan al naar één game gaat. Dat je minder dan 100GB kwijt bent voor Microsoft Flight Simulator Xbox Series X/S is dus enorm indrukwekkend te noemen. Die overige 2,5 petabyte die nodig is om realistische beelden van de hele wereld in de game te verwerken, staan netjes opgeslagen in het datacenter van Microsoft.
Ik ga op vliegvakantie en neem mee: een snelle internetverbinding
We hadden het geluk om reeds enkele dagen voor de Xbox-release uitgebreid aan de slag te kunnen met Microsoft Flight Simulator. Op die manier konden we heel wat video’s uitbrengen om de game uitgebreid te tonen. Uit de comments op die video’s, blijkt dat heel wat mensen melden dat de grafische prestaties van hun versie zwakker lijkt te zijn dan de graphics uit onze video’s. Dit lijkt in de meeste gevallen dan ook te wijten te zijn aan een zwakke internetverbinding. Microsoft raadt een downloadsnelheid van 20 Mbps aan, maar 50 Mbps is ideaal. Zo kan het systeem alle textures streamen in de hoogste resolutie, waardoor je geniet van de beste grafische prestaties.
Magische prestaties
Wanneer ik Flight Simulator op Xbox voor het eerst startte, hield ik mijn hart wat vast. Zeker wanneer het navigeren doorheen het menu soms nogal ‘laggy’ bleek te zijn, was het bang afwachten op de eerste gameplay. De interface die soms nogal haperig is, is een probleem dat ik tot op vandaag nog steeds ervaar, maar het zet gelukkig niet de toon voor de algemene gameplayervaring. Die is namelijk verrassend vlot. Eens de game geladen is en je in de cockpit van het vliegtuig zit, draait de game als een zonnetje.
Ook grafisch maakt de game – opnieuw – indruk. Ik ben de game gewend op een vrij high-end gaming pc (met veel instellingen op ultra), maar het wordt meteen duidelijk dat de Xbox Series X-versie niet moet onderdoen. Hoe ze de prestaties van een high-end gaming pc kunnen realiseren op een vrij goedkope console, getuigt van de enorme kracht achter dit systeem. Het stemt ons optimistisch voor het vervolg van deze consolegeneratie.
Speel je op Xbox Series S, dan moet je het duidelijk stellen met wat concessies. Maar van een console van amper 300 euro verwacht je dat natuurlijk ook. Alle details zijn een stuk minder scherp, al merk je dat voornamelijk bij het vliegen boven steden. Desalniettemin is het indrukwekkend dat het team de game zelfs op deze goedkope console perfect draaibaar heeft gekregen.
Dat is geen magie, maar hard werk van de ontwikkelaar. Zo werd de code volledig geoptimaliseerd om een solide framerate van 30fps af te leveren op beide consoles. Die geoptimaliseerde code wordt trouwens ook uitgerold voor de pc-versie. Bij sommige configuraties zullen pc-gebruikers een verbetering zien van 20 tot 30 procent wat betreft de framerate.
Dankzij cross-play en cross-save kan je niet alleen naadloos wisselen tussen de pc-versie en de consoleversie, maar kan je als console gamer ook samenspelen met pc-gamers en vice versa.
Ideaal voor nieuwkomers
Aangezien de Xbox-versie voor heel wat gamers de eerste aanraking met flight simulation zal zijn (zeker omdat de game zonder meerprijs te spelen is met Xbox Game Pass), heeft de ontwikkelaar de game wat toegankelijker gemaakt voor beginners. Wie enkel even wil genieten van de grafische pracht en wat iconische locaties wil verkennen (zoals Yosemite National Park, Egypte, Parijs, New York en meer) kan aan de slag met de nieuwe Discovery Flights. Start je zo’n Discovery Flight, dan word je in de lucht gedropt op een van deze iconische locaties in perfecte weersomstandigheden. Je vliegtuig is al volledig ingesteld dus je kan simpelweg even over de piramides of de Eiffeltoren vliegen, zonder je zorgen te maken over opstijgen, landen, radiocommunicatie, etc.
Ook is er een nieuwe ‘Flight Assistant’. Deze AI kan de controle over het vliegtuig overnemen en kan je naar bepaalde POI’s brengen. Zo geef je de yoke over aan je ervaren copiloot wanneer je nog niet genoeg zelfvertrouwen hebt om bepaalde manoeuvres zelf uit te voeren.
Heb je echter wel Microsoft Flight Simulator geïnstalleerd omdat je wil leren vliegen, dan kan je aan de slag met de herziene en uitgebreide tutorials. Het tutorialsysteem geeft nu betere feedback over welke vaardigheden je nog wat kan aanscherpen. De tutorials nemen telkens slechts een 10-tal minuten in beslag, dus het stoort nooit om ze uit te voeren. Na elke tutorial krijg je een score. Wil je overal een A-score, dan zal je wellicht nogal vaak vloeken op de AI die jouw skills moet beoordelen. Vaak weet je – ondanks de feedback – niet goed wat je precies verkeerd doet, en er lijkt vaak nogal wat geluk mee gepaard te gaan om een A-score te behalen. Uiteraard is dit enkel voor de completionists onder ons, dus de meesten zullen elke tutorial slechts eenmaal spelen.
Een A320 landen met een controller
En dan de hamvraag: kan je überhaupt een diepgaande flight simulation game spelen met een simpele Xbox-controller? Je kan (binnenkort) ook een geavanceerde joystick of yoke-setup verbinden met je Xbox, maar voorlopig zit je nog even vast aan je Xbox-controller. Meteen wordt het al duidelijk dat een controller je veel gevoeliger maakt voor fouten dan een joystick. Bij een joystick (dat basically een gigantische thumbstick is) heb je namelijk veel meer bewegingsruimte dan bij een een kleine thumbstick op een controller. Bovendien bedien je een joystick met je volledige hand, terwijl je een thumbstick enkel bedient met je duim. Met een joystick kan je dus veel makkelijker je vliegtuig controleren, even een beetje bijsturen kan probleemloos. Probeer je dat met een thumbstick en duw je net te hard, dan kan je al voor een gevaarlijke situatie zorgen. Zeker wanneer je dan gaat overcompenseren door de thumbstick wild in de andere richting te duwen. En laat “nooit overcompenseren” net een van de belangrijkste lessen uit de luchtvaart zijn. Zeker bij het landen is het dus even je adem inhouden en proberen om zo zacht mogelijk de thumbstick te behandelen. Gelukkig heb je in de instellingen wel verregaande mogelijkheden om je controller af te stellen. Zo kan je voor de thumbsticks de gevoeligheid instellen, deadzones en meer. Al snel wordt echter duidelijk dat een controller geen vervanging is voor een degelijke joystick.
Toch is het indrukwekkend hoe het team de volledige besturing van een vliegtuig heeft kunnen verpakken in een controller. Om bepaalde acties te voltooien dien je wel een knop ingedrukt te houden, zoals LB om camerastandpunten aan te passen of RB wanneer je het vliegtuig wil trimmen. Tijdens het spelen zal je dus wel een cheat sheet met toetscombinaties kunnen gebruiken. Gebruik je liever de cockpit, dan kan je op de linker thumbstick duwen om de ‘focus mode’ te gebruiken. Die zorgt ervoor dat je kan rondkijken in je cockpit en zo knopjes kan selecteren. Deze manier van werken verloopt duidelijk een stuk minder soepel dan met een muis, waarbij je razendsnel kan rondkijken in de cockpit, snel kan inzoomen en uitzoomen en gericht de knopjes kan aanklikken.
Conclusie
Met de Xbox-versie van Microsoft Flight Simulator doet het team perfect wat het beloofde: een volledige compromisloze van Flight Simulator naar Xbox-consoles brengen. Voor nieuwkomers vormt het een uitstekende eerste aanraking met de wondere wereld van flight simulation. Met nieuwe toevoegingen zoals Discovery Flights en betere tutorials ben je sowieso enkele uren zoet. Daarna zullen heel wat mensen afhaken, omdat de rest van Flight Simulator op ‘eigen initiatief’ is. Eventueel doe je nog de landing challenges, maar daarna zijn er geen missies meer en moet je op een andere manier voldoening zien te halen uit de game. Heb je een passie voor luchtvaart, dan is het bestuderen van elk vliegtuig een grote bron van voldoening. Wanneer je echter tot die groep behoort, doe je er nog steeds goed aan om een joystick en muis te verbinden met je Xbox. Je vliegtuig precies bestuderen en rondkijken in de cockpit gaat zo een stuk beter.
Al bij al is er geen enkele reden waarom je Microsoft Flight Simulator op zijn minst niet even zou uitproberen. De game is een technisch hoogstandje en is een voorbeeld voor alle pc-ports die nog gaan volgen. Bovendien is de game onderdeel van Xbox Game Pass, wat een ideale manier vormt om de game eerst even uit te proberen. Ga je voor het eerst aan de slag met de game, lees dan zeker ook onze beste instellingen voor beginners.
Review disclosure
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code voor de game van de uitgever. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het PR-bureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |
Samenvatting
PRO
- Fenomenale port
- Stabiele speelervaring zowel op Series S als Series X
- Inbegrepen bij Xbox Game Pass
CON
- A-score behalen in tutorials is vaak een gedoe
- Besturing via controller is vaak lastig