Xbox streeft ernaar om elke drie maanden een nieuwe first-party game uit te brengen en zal daarom blijven investeren in het verwerven van nieuwe studio’s.
Tijdens een speciale Pre-E3-briefing met het executive team van Xbox en Microsoft heeft het bedrijf zijn visie op de toekomst van de game-industrie uiteengezet. Wij vermoeden dat dit het zogenaamde ‘Future of Games’ event is, dat normaal enkele maanden eerder al zou plaatsvinden. Volgers van Xbox en luisteraars van onze podcast zullen wel bekend zijn met de strategie die Microsoft op lange termijn voor ogen heeft. Het draait immers allemaal om de Game Pass-service en Xbox Cloud Gaming.
Het doel is uiteindelijk om een consistentere stroom van goede games uit eigen stal in Game Pass te hebben om zo mensen te overtuigen om een abonnement te nemen. Microsoft is bereid om enorme bedragen uit te geven aan het uitbreiden van het aantal studio’s om dat doel te bereiken, denk maar aan de Bethesda-overname van vorig jaar.
Matt Booty, hoofd van Xbox Game Studios, voegde er alleszins aan toe dat ze elk kwartaal een nieuw spel willen uitbrengen. Hoewel de ontwikkeling van een game jaren duurt en de realiteit is dat niet elk project zijn streefdatum zal halen om tijdig te lanceren, vindt Booty wel dat Xbox met twee dozijn studio’s in staat moet zijn om dit doel te halen.
De acquisitiestrategie van het bedrijf blijft ondertussen van kracht. Volgens de laatste geruchten zou Xbox de studio’s IO Interactive, Crytek en Avalanche hebben overgenomen. Het blijven vooralsnog geruchten, maar het zinnetje “meer dan 23 studio’s” (terwijl het er op de kop 23 zijn op dit moment) in een officiële communicatie doet alleszins vermoeden dat er sowieso nog iets op til staat.