Sex sells. Dat is geen geheim. Open maar eens TikTok en je ziet meteen hoe gebruikers hun lichaam in de strijd gooien op zoek naar likes, comments en nieuwe volgers. Op Twitch lijkt dat tegenwoordig niet anders te zijn. De ‘Hot Tub Meta’ zorgt momenteel voor heel wat ophef en verdeeldheid. Wat is er precies aan de hand?
De missie van Twitch is om een platform te zijn voor iedereen, ongeacht wat je talent is. Of je nu koekjes maakt of de beste Fortnite-speler ter wereld bent: iedereen verdient een plaats op Twitch. Maar wat wanneer je je lichaam ziet als je grootste talent?
Bubbelbaden en bikini’s
Spendeer je af en toe wat tijd op Twitch, dan ben je ongetwijfeld al een vrouwelijke streamer in bikini tegengekomen die streamt vanuit een (bubbel)bad. Het gaat om de zogenaamde ‘Hot Tub Meta’. De streams – die meestal maar weinig met gaming te maken hebben – trekken vaak duizenden kijkers. Een van de populairste hot tub streamers is ongetwijfeld Amouranth, een streamster met maar liefst 2,8 miljoen volgers op het platform. Ze zet Twitch onder andere in om kijkers te pushen naar haar Patreon, premium Snapchat of OnlyFans.
De trend heeft het platform verdeeld in twee kampen. De ene groep vindt dat dergelijke streams de kwaliteit van het platform verminderen en een gevaar zijn voor de – erg jonge – doelgroep van Twitch, terwijl anderen naar die eerste groep verwijzen als ‘vrouwenhaters’. Voor die tweede groep is de oplossing eenvoudig. “Wanneer je het niet wil zien, kijk er dan niet naar”.
xQc is een van de populairste stemmen op Twitch (5,7 miljoen volgers) die zich openlijk kritisch uitspreekt over de trend. “Deze Hot Tub meta is verreweg het zieligste dat we ooit op Twitch hebben gezien. Wat een trieste realiteit. Haal dit uitschot van de voorpagina,” schrijft hij op Twitter.
Sommige vrouwen winden er maar weinig doekjes om dat ze hun lichaam in de strijd gooien op zoek naar donaties. Aan de hand van verschillende donatiedoelstellingen werkt de community samen naar ‘beloningen’ zoals de streamster die een (andere) bikini aantrekt. Amouranth schrijft met plezier jouw naam op haar lichaam, in ruil voor 50 dollar. Het leunt nogal dicht aan bij de manier waarop de erotische camsite Chaturbate werkt.
Jonge doelgroep
Het zorgwekkendste aan de trend is ongetwijfeld dat de doelgroep van Twitch voornamelijk bestaat uit jonge kijkers. Reeds vanaf 13 jaar kan je een Twitch-account aanmaken, al heeft Twitch wel een systeem waarmee streamers kunnen aangeven dat de stream enkel voor een volwassen publiek is. Lang niet alle hot tub streamers maken echter gebruik van die functionaliteit. Het idee dat het oké is om je lichaam in te zetten in ruil voor geld, kan schadelijk zijn voor de jonge kijkers. Bovendien worden er ook onrealistische verwachtingen veroorzaakt bij andere vrouwelijke streamers, wat weer nadelig is voor hun eigen zelfbeeld. Al is Twitch natuurlijk niet de enige plaats die toxic kan zijn voor het zelfbeeld van het publiek. Ook op TikTok en Instagram vind je heel wat persoonlijkheden die zich maar al te graag van hun wildste kant laten zien.
Het meest teleurstellende aan de trend is wellicht dat het werkt. Neem bijvoorbeeld de Twitch-gebruiker XOAeriel. Sinds ze is overgeschakeld naar hot tub streams, is haar bereik meer dan verdriedubbeld. Heel wat andere streamers volgen dan ook haar voorbeeld om zo hun volgersaantallen wat op te krikken en meer geld te kunnen opstrijken via advertenties en donaties.
Wat doet Twitch aan de Hot Tub Meta?
Twitch heeft vrij soepele richtlijnen wanneer het aankomt op klederdracht. De richtlijnen zeggen dat een bikini is toegelaten, maar enkel wanneer het gedragen wordt in een toepasselijke context. Met andere woorden: een bikini dragen in je zetel is niet toegelaten. Plaats je een opblaasbaar zwembad in je woonkamer, dan mag het wel. De hot tub streams flirten dus niet alleen met de kijkers van de streams, maar ook met de richtlijnen van het platformen.
Marcus Graham, Director of Creator Development bij Twitch, heeft het beleid van Twitch extra toegelicht tijdens een recente stream op het officiële kanaal van Twitch. “We begrijpen dat de hot tub streams recent veel aandacht hebben gekregen van de community en we houden het in het oog. Ons beleid staat zwemkledij toe wanneer het wordt gedragen in een toepasselijke context en een bubbelbad valt onder dat criterium. Echter, dat verandert niets aan het feit dat seksueel suggestieve en expliciete content niet wordt toegelaten onder onze richtlijnen. Twitch zal maatregelen nemen wanneer dergelijke streams bij ons worden gerapporteerd.
Amouranth verliest advertentie-inkomsten
Ondanks de regels van Twitch wel bikini’s toelaten, meldt Amouranth via Twitter dat Twitch haar mogelijkheden heeft ingetrokken om geld te verdienen op het platform via advertenties. “Gisteren werd ik erop gewezen dat Twitch voor onbepaalde duur advertenties heeft ingetrokken op mijn kanaal,” schrijft ze op Twitter. “Twitch heeft mij op geen enkel manier gecontacteerd. Ik heb het gesprek zelf op gang moeten brengen wanneer ik via de statistieken zelf opmerkte dat mijn advertentie-inkomsten verdwenen waren.” Het feit dat Twitch inkomsten kan intrekken voor een bepaald kanaal zonder dat er wordt gezondigd tegen het beleid noemt Amouranth een “verontrustend precedent”. Amouranth loopt zo heel wat inkomsten mis. Naar verluidt verdient ze met enkel advertenties al meer dan 30.000 dollar per maand. Dat bedrag zou een stuk hoger zijn dan wat ze verdient aan donaties. De reden achter de opschorting zou zijn dat Twitch dreigt om adverteerders te verliezen wanneer ze content aanbieden dat niet “advertiser friendly” is. Adverteerders zijn namelijk geen fans van zaken zoals porno en gokken (iets dat ook gebeurt op Twitch). Het feit dat de opschorting gebeurt zonder communicatie over het beleid van Twitch, is echter een topic dat momenteel voor heel wat ophef zorgt binnen de community.
En nu?
Twitch staat tijdens dit Hot Tub Meta debacle voor een keuze. Kiezen ze ervoor om Twitch open te stellen voor werkelijk iédereen, of kiezen ze ervoor om aan enige ‘gatekeeping’ te doen en te waken over de content op hun platform ten faveure van de jonge kijkers en de adverteerders. Ongeacht wat je persoonlijke standpunt is, lijkt het logisch dat Twitch er goed aan doet om dergelijke hot tub streams ergens in een “18+ hoekje” te steken in plaats van ze prominent op de homepage uit te lichten. Deel vooral je eigen mening in de comments: horen dergelijke streams volgens jou thuis op Twitch?