Het Metroidvania genre is tot op vandaag nog steeds razend populair. Zowat iedere gamer heeft wel eens een game van het genre gespeeld, misschien zonder het te beseffen. Waar komt het genre precies vandaan, hoe wordt het genre gedefinieerd en welke games vallen onder het Metroidvania genre?
Hoe werkt een Metroidvania game
Metroidvania games kenmerken zich door hun grote speelwereld. In feite krijgen spelers reeds meteen toegang tot de volledige wereld, maar vaak zijn bepaalde gebieden pas toegankelijk wanneer je nieuwe vaardigheden of items vrijspeelt. Een Metroidvania gaat vaak hand in hand met ‘backtracking’. Nintendo hanteert dit concept uitgebreid in hun Metroid franchise, vandaar ook het eerste deel uit de ‘Metroidvania’ benaming. De games vallen vooral in de smaak bij gamers die houden van exploratie. Vaak gaat het ook om sidescrolling indiegames, maar dat is niet altijd het geval.
Zo is Metroid Prime bijvoorbeeld een first-person game die nog steeds onder het Metroidvania genre valt. Zelfs de third-person actiereeks Batman: Arkham wordt gezien als een Metroidvania. In die game kan Batman namelijk nieuwe gebieden ontgrendelen door bepaalde gadgets vrij te spelen.
Enkele kenmerkende eigenschappen voor een Metroidvania game zijn:
- Een grote speelwereld waar gebieden kunnen worden ontgrendeld door bepaalde items vrij te spelen of sleutels te verzamelen
- Het ontgrendelen van nieuwe items wordt vaak voorafgegaan door een boss fight
- Soms zijn er portalen waarmee je naar een ander punt in de speelwereld kan teleporteren.
- Je speelt regelmatig nieuwe vaardigheden vrij (zoals een double jump)
- Er zijn vaak verschillende thema’s in de speelwereld (een waterthema, sneeuwthema, vuurthema, etc)
Hoe is het genre ontstaan
Ondanks dat Metroid niet de eerste game was die het concept hanteerde, wordt Super Metroid uit 1994 wel gezien als de game die het Metroidvania genre op de kaart zette, maar dat verklaart de ‘vania’ in de naam nog niet. In diezelfde tijdsperiode was ook de Castlevania-franchise erg populair. Koji Igarashi, die destijds werkte aan Castlevania: Symphony of the Night, zocht een manier om een game te ontwikkelen die zowel nieuwe spelers als ervaren spelers aanspreekt en tegelijkertijd ook de duur van een game kan optrekken.
Geïnspireerd door onder andere The Legend of Zelda gaf hij het Metroidvania genre verder vorm door een grote speelwereld te voorzien waar spelers sleutels moesten verzamelen om nieuwe gebieden te kunnen ontdekken. De combinatie van Super Metroid en Castlevania: Symphony of the Night wordt gezien als de basis van het Metroidvania genre.
Populaire Metroidvania games
Tot op vandaag blijkt het Metroidvania genre nog steeds een succesrecept mits het goed wordt toegepast. Enkele recente succesvolle games uit het genre zijn:
- Ori and the Blind Forest
- Ori and the Will of the Wisps
- Hollow Knight
- Dead Cells
- SteamWorld Dig
- Owlboy
- Cave Story
- Axiom Verge
- Sundered
- Yoku’s Island Express
- Guacamelee