Het monster tamer genre is een van mijn favoriete genres; beesten vangen om ze vervolgens in te zetten in spannende gevechten. Achter deze monsters schuilen vaak diepgaande strategieën waar je heel wat combinaties mee kan maken. In de meeste tamer games kan je dan ook wel vechten tegen andere spelers met je eigen getraind monster team. Een tijd geleden schreef reeds een artikel over wat Temtem nu precies is, maar nu kon ik eindelijk uitgebreid aan de slag gaan met de game.
Kickstarter
Temtem was origineel een kickstarter. Het idee was om een MMO (Massive Multiplayer Online) game te lanceren waarbij geluk geen rol meer speelt in de gevechten. De Kickstarter trok erg veel aandacht en de extra doelen werden dan ook met gemak behaald. Een van deze doelen was onder andere om Temtem op de Switch te krijgen.
Op dit moment is Temtem beschikbaar op Switch, PS5 en Steam. Belangrijk om te weten is dat het echter om early access veries gaat. Met andere woorden: de game is nog niet afgewerkt.
Story
In de game is het je grote dag. Je mag je eerste Temtem kiezen. Je rivaal heeft echter pech, hij krijgt geen Temtem aangezien hij al een zeldzame Temtem heeft, namelijk een digital Temtem. Jij gaat op pad om de zes eilanden van de Airborne Archipelago te verkennen. Iedereen droomt ervan om Temtems te vangen en de acht Dojo’s te verslaan om zo naar voor te komen als beste Tamer. Op je weg naar de top merk je al snel dat er een bepaalde organisatie snode plannen heeft…
Wat maakt het uniek?
We weten allemaal waar we aan denken wanneer we de trailer zien. Is dit niet gewoon een Pokémon kloon? Pokémon maar… slechter? Wel, nee. Temtem komt gelukkig met enkele zaken waarmee ze zich onderscheiden van Pokémon.
MMO
Temtem is een MMO, waarbij je dus kan praten met andere mensen, met ze traden en zelfs vechten. Dit is wat anders dan mensen zien fietsen in de Wild Area. Pokémon fans wachten al jarenlang op zo’n game. Helaas moeten zij het vaak doen met een fanmade online game, die na een tijdje toch waarschijnlijk offline zal worden gehaald.
Er komt ook een echt MMO gevoel door de quests die je krijgt. Linksonder mijn map is te zien welke quests ik heb gekregen en wat ik nog precies moet doen. Natuurlijk kan je dit ook bekijken in het menu zelf.
Co-op
Doordat dit een MMO is, is er ook de mogelijkheid om samen te werken. Wanneer je een tamer aan je vriendelijst toevoegt kan je hen vragen om co-op te spelen. Zo kan je, samen met hen, routes voltooien of een Dojo samen bestrijden.
Co-op maakt het een heel stuk leuker om met je vrienden samen te spelen en de zes eilanden te verkennen. Het kan ook wel een grote hulp zijn wanneer je even vast zit bij een dojo. Natuurlijk geldt ook nog de regel: hoe meer zielen, hoe meer vreugde!
Temtem & types
Op dit moment (Alpha 0.6.19) zijn er 108 Temtem bekend in de wereld. 103 daarvan kunnen bemachtigd worden en wel degelijk getemd en getraind worden. De nummers in de Tempedia lopen op tot nummer 161. Wat dus concreet betekent dat we nog zo’n 53 Temtem missen.
De types die de Temtem hebben zijn een volledig nieuw concept en kan je wel eens verwarren wanneer je andere monster tamers hebt gespeeld. In een gevecht zal het echter wel duidelijk zijn wanneer je een aanval zal doen die dubbele schade zal toebrengen of maar de helft van de schade zal doen (dit gebeurt enkel wanneer je de Temtem al eens gevangen hebt). Hieronder is de typechart te zien.
Battles
Een groot aspect in een monster tamer zijn natuurlijk de gevechten. In deze game zijn de gevechten echter altijd dubbel battles, wat concreet wil zeggen dat je altijd met twee Temtems strijdt tegen één of twee andere. Dit gaat perfect hand in hand met het idee van een co-op game. Zo hebben jij en je partner telkens een Temtem in het gevecht die aan het strijden zijn.
Temtem leren nieuwe aanvallen en worden telkens sterker wanneer je met hen vecht. Wanneer je een vijand verslaat krijgen je Temtem op het einde van de beurt al hun exp. Dit kan er voor zorgen dat je Temtem plots, in het midden van een gevecht, evolueert.
Soms leert een Temtem ook een speciale aanval waarbij een plusteken staat. Dit plusteken geeft aan dat de aanval meer potentieel heeft wanneer een bepaald type Temtem meevecht. Zo vergiftigt de aanval Urushiol de andere Temtem wanneer je ook een Toxic Temtem in het gevecht hebt.
In battles wordt er ook gewerkt met een stamina systeem. Elke aanval vraagt wat stamina van je Temtem en elke beurt krijgen ze wat stamina terug. Wanneer hun stamina op is moeten ze het bekopen met een deeltje van hun leven en hebben ze een beurt nodig om even uit te rusten.
Competitive battles
De makers proberen de game eerlijker te maken door zo weinig mogelijk elementen van willekeurigheid in de game te stoppen. We kennen het allemaal wel wanneer je geen geluk hebt in een cardgame en de verkeerde kaarten trekt. Of in Pokémon wanneer je tegenstander 10% kans heeft om je te paralyzen en het daadwerkelijk gebeurt…
Ontwikkelaar Crema is hier ook op de hoogte van en wil ervoor zorgen dat de gevechten pure mindgames zijn. Niet de games waarbij je je vingers kruist en achteraf vloekt omdat je opnieuw geen geluk hebt.
Door het stamina systeem is het ook niet mogelijk om constant met dezelfde Temtem te blijven vechten. Uiteindelijk zal zijn stamina op geraken en zal je wel wat verplicht worden om te wisselen van Temtem.
SV’s en TV’s
Hoewel ik eigenlijk zo weinig mogelijk wil vergelijken is dit het makkelijkste uit te leggen door Pokémon er bij te halen. SV’s en TV’s kunnen vergeleken worden met IV’s en EV’s. Echter zal ik hier nu niet over in detail treden. Wanneer je echt competitive wil spelen, zal je je hier wel in moeten verdiepen.
Verdict
Temtem heeft erg veel potentieel. Dat is ook wat ik vaak zie en hoorde toen de game voor het eerst uitkwam. Ondertussen zijn we al een jaar verder. De game is echter nog altijd in Alpha, wat wil zeggen dat het zeker nog niet compleet is. We missen nog een hoop monstertjes in de game en nog wat content.
Het idee om aanvallen te combineren met een bepaalde soort Temtem om deze sterker te maken spreekt me enorm aan. Hier zijn er al een tal van, maar er mogen altijd meer zo’n aanvallen komen. Dit geeft het gevoel dat er meerdere strategieën mogelijk zijn met dezelfde Temtem.
Het verhaal van Temtem spreekt me totaal niet aan en lijkt wat cliché. Natuurlijk koop je het spel nu niet per se voor het verhaal maar voor de gameplay. Er wordt echter wel heel erg veel gepraat. Wanneer een andere tamer je ziet en zoals in Jojo naar je toe komt gestapt en zegt “You’re approaching me?” zijn er eerst nog vier dialogen en antwoorden die je moet geven op nutteloze vragen voor je daadwerkelijk het gevecht begint. Een simpele “Temtem Up!” zou volstaan voor mij.
Een score is voorlopig moeilijk om te geven, want het is nog niet het eindproduct.
Review disclosure
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code voor de game van de uitgever. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het PR-bureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |
Samenvatting
TemTem
PRO
- Frisse animatiestijl
- Combinatie-aanvallen
- Geen gelukselementen
- Co-op
- TemTem lopen achter je
CON
- Veel onnodige dialogen
- Verhaal is cliché