Monster Tamer games zijn een heel apart genre waar er nu niet zodanig veel van op de markt zijn. Toch proberen verschillende ontwikkelaars zich te onderscheiden met vaak unieke Monster Tamers naar ons. Monster Sanctuary is zeker uniek, maar is het ook goed?
De Sanctuary is een plek waar de mensen in vrede leven. Monster Keepers leven samen met monsters en beschermen de mensen binnenin. De Sanctuary is afgesloten van de rest van de wereld omdat ze er simpelweg geen behoefte aan hebben. Hier en daar duiken er wel eens wat sterke monsters op die het moeilijk maken voor de mensen binnen de Sanctuary. Maar de laatste tijd duiken er meer en meer van deze monsters op. Er lijkt iets vreemd aan de hand te zijn in de Sanctuary.
Jij als kersverse nieuwe Monster Keeper krijgt een Spectral Familiar. Dit zijn monsters die al eeuwen worden doorgegeven binnen vier families. In het begin van de game kies je één van deze vier en wordt deze je trouwe metgezel. Samen met je metgezel klim je naar de hoogste rang der Monster Keepers en ontrafel je wat er aan de hand is binnenin de Sanctuary.
Platforming én monster tamer
Zoals indies vaak doen smelten ze verschillende genres samen. Ditmaal mixt Monster Sanctuary het platform en metroidvania genre samen met het monster tamer genre. De monsters die je “vangt” kan je gebruiken in de wereld om zo puzzels op te lossen. Verschillende monsters geven verschillende krachten. Zo kan een vis je door het water laten bewegen, vogels dragen je en laten je even zweven en vleermuizen geven je night-vision. Heb ik trouwens al gezegd dat de monsters je achterna lopen?
De map is verdeeld in verschillende secties. Zo heb je de Blue Caves, Stronghold Dungeon, Ancient Woods… Deze hebben telkens een verschillende kleur en meestal 1 tot 2 fast-travel points. Soms heb je vaardigheden nodig van monsters die je nog moet vinden om naar een bepaalde sectie te gaan. Zo komt het metroidvania aspect wat naar boven door jezelf te “upgraden” met nieuwere monsters die je verder op weg kunnen helpen.
Battles
Wanneer je tegen een monster aanloopt begint een gevecht. Jij kiest uit een team van zes monsters (dat je zelf hebt opgesteld) drie monsters om een drie vs drie gevecht aan te gaan. Je ziet telkens welk element en welke soort aanvallen de tegenstander kan gebruiken en tegen wat ze zwak / sterk zijn. Zo kan je hierop wat inspelen en monsters gebruiken die krachten gebruiken van het element waar de tegenstander zwak voor is. Zo hoef je de verschillende typings niet vanbuiten te leren, wat uiteraard mooi meegenomen is.
Het gevecht is turn-based. Op het einde van een gevecht krijg je een score. Bij die score horen ook een aantal sterren (1 tot 5). Hoe beter je doet in een gevecht, hoe beter de loot zal zijn die je krijgt na een gevecht én hoe meer kans je zal hebben om een ei te krijgen van het monster. Zo “vang” je een monster. Het ei zal zich ook altijd aanpassen aan een aantal levels onder je hoogst level monster.
Naast de gevechten met wilde monsters zijn er ook gevechten met andere Monster Keepers. Dan moet je echter wel strijden tegen alle zes hun monsters en wordt de taak toch wel wat moeilijker. In de Keeper’s Stronghold kan je online vechten tegen andere spelers en challenges proberen te behalen.
Grinden is niet echt een ding in dit spel. Als je moeite hebt met een bepaalde boss battle en je bent te zwak dan moet je veel tijd verspillen. Dit komt doordat de monsters die je verslaat even wegblijven voor er een nieuwe groep verschijnt. Dit kan echter wel vervelend zijn. In de Keeper’s Stronghold kan je wel telkens vechten in de challenges om zo exp te verzamelen, maar toch blijft het een heel gedoe.
Variatie
Monsters levellen uiteraard ook. Telkens wanneer ze een level stijgen krijgen ze een skill point die je kan investeren. Monsters hebben 3-4 verschillende skill trees die meestal op iets anders focussen. Zo kan je in de ene skill tree buffs en heals terugvinden, in de andere vuur-aanvallen en in de laatste wind-aanvallen. Het is niet altijd mogelijk om alles te krijgen binnen deze skill trees dus moeten er keuzes gemaakt worden.
Daarnaast heb je nog eens vier items die je kan geven aan elk monster. Bij een monster die zich focust op verdediging kan je zijn verdediging naar omhoog brengen. Iemand die te snel sterft kan je meer hp geven of verdediging . Soms kan je zelf uitmaken of je een monster fysieke aanvallen of magische aanvallen laat uitvoeren. Maar, why not both?
Deze uitrusting kan je ook telkens upgraden door items die je vindt in de wereld of tijdens je gevechten.
Heel erg veel variatie dus in deze game. Je kan drie dezelfde monsters hebben, maar toch zitten ze helemaal anders in elkaar. En alsof dat dat nog niet genoeg was gooiden de ontwikkelaars er nog een kleine twist in.
Naast de gewone monsters vind je ook na een bepaald punt in de game Light-shifted monsters en Dark-shifted monsters. Deze zijn varianten van de gewone monsters en hebben een lichter of donker kleurenpalet. Dat is niet alles, daarnaast hebben deze shifted monsters nog een extra speciale kracht die varieert voor elk monster.
Wanneer puntje bij paaltje komt kan je dus, mocht je willen, een team maken met één zelfde monster en toch zijn ze allemaal wat verschillend van elkaar.
Team management
Met een heleboel monsters wordt alles wel wat minder overzichtelijk. Maar daar hebben ze een heel goede oplossing voor. Je hebt namelijk de optie om je zelfgemaakt team op te slaan. Hun eigen uitrusting wordt ook opgeslagen. Zo kan je dus verschillende teams uitproberen en mee experimenteren terwijl je nooit de struggle hebt om alles weer op zijn goede plaats te zetten wanneer je terug wil naar een ander team.
Verdict
De variatie in de game zorgt ervoor dat je wel gebrand bent om te experimenteren. Zo heb ik toch wel minstens tien verschillende teams gemaakt. Sommige waren succesvol, maar aan sommigen ben ik nog steeds aan het sleutelen. Wanneer je een nieuw monster krijgt en zijn skill tree eens bekijkt beginnen de tandwielen in je hoofd te draaien en te zoeken met welke combinaties het monster het beste zou passen. Dan is er ook nog eens het jagen naar de shifted monsters die maar soms voorkomen.
De game had me zeker wel in zijn greep door de nieuwe monsters en het vrij experimenteren met alles. Het is al een hele tijd geleden dat er een nieuwe Monster Tamer op de markt kwam en wat ben ik blij dat deze bestaat. Een must voor alle Monster Tamer fans, mede dankzij de prachtige pixel art en de mooie muziek.
Review disclosure
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code voor de game en PlayStation 5 in bruikleen van het persbureau. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het persbureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |
Samenvatting
PRO
- Mooie pixel art
- Veel variatie
- Goede combinatie van platformer en monster tamer
CON
- Niet echt grind-friendly