De gerenommeerde studio die op handen werd gedragen door de industrie, heeft ons allen bewust misleid uit eigenbelang.
Cyberpunk 2077 moest een van de grootste releases van dit jaar (en de afgelopen generatie) worden. Een game waar gamers reeds naar uitkeken sinds de originele aankondiging in 2012 (!). Nu is de game eindelijk uit en het enige wat overblijft is de wrange smaak van een gerenommeerde gamestudio die hun betrouwbaarheid heeft weggegooid uit hebzucht.
Ik heb het natuurlijk over het feit dat Cyberpunk 2077 technisch dramatisch presteert op de “base consoles”, dat betekent: de originele PS4 en originele Xbox One. Het gaat dus niet om de PS4 Pro en Xbox One X, waar de game overigens een stuk beter presteert. Op de originele consoles zijn drops tot 720p en 15fps geen uitzondering. Digital Foundry stelde de prestaties gelijk aan die van The Witcher 3 op Switch.
Een gigantische open world game die technisch slecht presteert, is geen uitzondering. Zolang de ontwikkelaar de game daarna snel beter maakt via patches, dan is er ook weinig om kwaad over te worden. Dat was bijvoorbeeld ook het geval bij The Witcher 3. Die game draaide bij release ook wat gebrekkig, maar CD Projekt RED heeft in de tijd daarna tal van patches uitgerold om de game beter te maken. Dat is ook het plan voor Cyberpunk 2077, maar de echte uitdaging wordt voor de ontwikkelaar niet om de game te herstellen, maar wel om het vertrouwen van de industrie terug te winnen.
Enkel pc reviews
Vroege reviewers konden reeds enkele dagen voor de release aan de slag met de game. Opvallend genoeg kregen die reviewers enkel een pc-code voor de game. Het was niet mogelijk om een consoleversie te reviewen. Dat had al gezien moeten worden als rode vlag, maar de media was op dat punt zodanig verblind door de hype dat het moeilijk was om sceptisch te zijn over de release. Ook mochten reviewers geen eigen beeldmateriaal gebruiken, het was enkel toegelaten om beelden te gebruiken die de ontwikkelaar zelf had aangeleverd. Een tweede rode vlag die allang een alarmsignaal had moeten doen rinkelen.
“Een grensverleggend meesterwerk”, “De nieuwe maatstaf voor games”, “De gaming industrie zal nooit meer hetzelfde zijn”. Reviewers waren ronduit lovend over de game, en het leek er allemaal op te wijzen dat de game zijn jarenlange hype waarmaakte. Resultaat: de pre-orders swingden de pan uit. Meer dan 8 miljoen pre-orders kon de ontwikkelaar verkopen. In één dag verdiende de studio al hun ontwikkelkosten terug. Toch leek na enkele dagen enkel die laatste quote het dichtst in de buurt te komen van de werkelijke situatie.
De gaming industrie zal inderdaad nooit meer hetzelfde zijn, want we hebben allemaal gezien hoe CD Projekt RED de media en gamers heeft voorgelogen. CD Projekt RED wist precies hoe slecht hun game draait op PS4 en Xbox One, maar dat weerhield hen er niet van om vrolijk alle pre-orders te accepteren zonder enige vorm van waarschuwing. Dat de game degelijk draait op pc en next-gen consoles, leek voor hen voldoende te zijn. Dat de meeste gamers nog steeds gamen op een last-gen console, leek voor de ontwikkelaar niet meer te boeien. Nochtans hebben we het hier nota bene over een last-gen game. Deze game werd aangekondigd nog voordat de PS4 en Xbox One in de winkels lagen. De ontwikkelaar heeft overschat tot wat de last-gen consolegeneratie in staat was, maar heeft hun fout nooit erkend. Althans, toch niet tot na de shitstorm…
Op 14 december verontschuldigde CD Projekt RED zich in een tweet (met de welbekende gele achtergrond). “We verontschuldigen ons omdat we de game niet getoond hebben op base last-gen consoles voordat hij verscheen, en het zo niet mogelijk hebben gemaakt om een weloverwogen aankoop te maken. We hadden meer aandacht moeten besteden aan het optimaliseren van de game voor PlayStation 4 en Xbox One.”
In diezelfde tweet geven ze ook meer duiding bij hun “herstellingsbeleid”, waarmee ze de game zo snel mogelijk beter speelbaar willen maken via verschillende patches. Ze moedigen spelers aan om te wachten op patches en om geen terugbetaling aan te vragen, maar uiteraard gunnen ze spelers wel de mogelijkheid om een terugbetaling te krijgen. Het klonk alsof CD Projekt RED een regeling had getroffen met retailers, Sony en Microsoft om dergelijke refunds te faciliteren, maar dit blijkt in de praktijk niet het geval te zijn. Het aanvragen van een terugbetaling is dan ook absoluut geen sinecure. Vaak is het een lang proces waarbij je een uur aan de lijn hangt bij Sony, en dan nog mag je van geluk spreken wanneer je effectief een terugbetaling ontvangt.
In een vergadering heeft CD Projekt RED aangegeven dat ze echter geen speciale regelingen hebben getroffen voor de terugbetalingen. Wel hebben ze een “hulplijn” opgezet, maar het zal nog altijd lastig worden voor gamers om effectief een terugbetaling te krijgen.
Te gefocust op de release
CD Projekt RED geeft in de vergadering ook de oorzaak van deze hele situatie aan. “Na drie keer de game uit te stellen, was het management te gefocust op het releasen van de game,” schrijft joint-CEO Adam Kiciński. ” We hebben de omvang en complexiteit van de problemen onderschat, we hebben de signalen die erop wezen dat we extra tijd nodig hadden om de game te verfijnen genegeerd. Het was de verkeerde aanpak en druist in tegen onze bedrijfsfilosofie. Bovendien hebben we tijdens de campagne de game vooral getoond op PC’s”
De ontwikkelaar geeft verder aan dat ze er alles aan zullen doen om het vertrouwen van gamers terug te winnen. De hoogste prioriteit is dan ook om de game beter speelbaar te maken op last-gen consoles. Afgelopen weekend verschenen al enkele belangrijke fixes en in de komende dagen zal zullen nog meer problemen verholpen worden. Er staan grote updates gepland voor januari en februari.
Leermoment voor gamers en media
Ik houd van games en ik benader alles graag positief. Ik ga graag uit van de goedheid van personen en bedrijven en ga er dan ook vanuit dat een studio zoals CD Projekt RED handelt met liefde voor het vak en met respect voor gamers. Een voorval zoals dit, schaadt dan ook niet alleen mijn vertrouwen, maar dat van de hele gaming community. Het enige wat we nu nog kunnen doen, is het als een wake-up call gebruiken. Een wake-up call voor gamers om geen games te pre-orderen wanneer er nog geen uitgebreide tests zijn gebeurd, maar ook een wake-up call voor de gaming media.
Nu games steeds duurder worden, rekenen gamers meer dan ooit op het oordeel van media om hen te helpen bij de aankoop. CD Projekt RED heeft de media bespeeld, maar het is aan de media om dergelijke “manipulatie” te herkennen en aan de kaak te stellen. Een multiplatform game kan je niet beoordelen wanneer mensen enkel aan de slag zijn gegaan met de pc-versie en al helemaal niet wanneer je geen beeldmateriaal mag tonen aan het publiek.
Op zo’n moment kan je als media enkel doen wat CD Projekt RED ook had moeten doen: uitstellen. De review uitstellen tot een grotere groep gamers hun ervaringen hebben kunnen delen, zodat je het publiek kan waarschuwen voor de teleurstelling die hen staat te wachten. En licht lezers/kijkers/luisteraars in over het feit dat deze ontwikkelaar niet wil dat reviewers aan de slag gaan met de consoleversie en dit dus moet worden gezien als een verontrustend alarmsignaal voor consolegamers.