Microsoft steekt het niet onder stoelen of banken dat leider worden in de cloud gaming markt een van hun hoofddoelen is. Door een applicatie te gaan uitrollen voor smart tv’s, hopen ze alvast om hun marktaandeel verder te vergroten.
XCloud (of Game Pass Cloud Gaming) staat nog in zijn absolute kinderschoenen. Voorlopig is er enkel een Android-applicatie, die dan nog eens in beta verkeert. Toch koestert Microsoft grote ambities om de dienst verder te gaan uitrollen en zo de cloud gaming markt te domineren. De belangrijkste pijler om te scoren in die markt, is namelijk om je dienst op zoveel mogelijk apparaten (en platformen) beschikbaar te maken. Gamers moeten op al hun apparaten aan de slag kunnen met Xbox-games.
In een interview met The Verge heeft Xbox-baas Phil Spencer meer inzichten gedeeld over hun strategie voor xCloud. “Ik denk dat je dat gaat zien in de komende 12 maanden,” vertelde Spencer toen hem werd gevraagd of ze Xbox ooit beschikbaar zullen maken als smart tv app. “Ik denk niet dat er iets is dat ons dat kan belemmeren”.
Met of zonder dongle?
Eerder hintte Phil Spencer al naar een soort dongle die je simpelweg in je tv kan steken om zo xCloud te ervaren. Het is onduidelijk of dit plan nu van tafel werd geveegd, want een simpele applicatie is natuurlijk handiger dan spelers nog te moeten voorzien van een stuk hardware. Ondertussen sleutelt Microsoft hard aan een manier om xCloud ook op iOS-apparaten te krijgen. Hiervoor ontwikkelen ze een web-gebaseerde applicatie. Ook hopen ze om xCloud snel te kunnen uitrollen naar het Windows besturingssysteem.
Op die manier kunnen ze het gamers zo laagdrempelig mogelijk maken om lid te worden van het Xbox ecosysteem. Spelers zullen namelijk niet meer gebonden zijn aan hardware en kunnen dus meteen van start met het beste dat Xbox te bieden heeft enkel en alleen met een Xbox Game Pass lidmaatschap.