Carto is misschien een game die onder je radar kwam vliegen, maar we zetten hem graag op je kaart. Indie games hebben vaak een creatief idee als basis en Carto vormt daar geen uitzondering op. Een uniek idee hebben is een begin, maar is de uitvoering ook goed?
De puzzel game werd ontwikkeld door Sunhead Games en wordt uitgegeven door Humble Games. De game verscheen voor het eerst op 27 oktober voor Steam en consoles. De game is – op moment van schrijven – ook een onderdeel van Xbox Game Pass.
Verhaal
Wanneer de nieuwsgierige Carto speelt met de magische map van haar oma veroorzaakt ze een tragedie. Het schip waar Carto en haar oma in leven komt in een storm terecht. Oma probeert om Carto nog te redden van een val die ze misschien niet overleeft, maar tevergeefs dondert Carto naar beneden, samen met de gescheurde magische map. Vele stukken van die map dwarrelen naar beneden en worden verspreid over de magische wereld.
Carto probeert om zo snel mogelijk herenigd te worden met haar oma. Gaandeweg leert ze tal van nieuwe mensen kennen, ontdekt ze verschillende eilanden en puzzelt ze de map weer aan elkaar.
De twist
Het unieke aspect aan deze indie game is dat je puzzelt met de wereld. De wereld is verdeeld in verschillende blokken die jij aan elkaar kan plaatsen. Er is wel één regel waar je je aan moet houden. Wanneer je blokken aan elkaar plaatst moet hetzelfde gebied wel aan elkaar hangen. Zo moet er dus water aan water hangen, bos aan bos, woestijn aan woestijn enzovoort.
Een verrassend leuk idee om je dus eigenlijk zelf creatief aan het werk te zetten en zo de puzzels op te lossen. Zo ziet bij elke speler de map er toch wel wat anders uit. Dat geeft je dan ook een bepaalde vrijheid aan het spel.
Door puzzels op te lossen ontgrendel je gebieden of verkrijg je nieuwe stukken van de map. Met deze nieuwe stukken kan je verder gaan om zo alle stukken te verzamelen en het eiland weer tot een geheel te vormen.
Stijl
De game is heel erg mooi gemaakt en de stijl past perfect bij de rustgevende sfeer. De muziek sluit daar ook perfect op aan. Deze speelt haast een mediterende toon af zodat je nauwelijks gefrustreerd kan worden wanneer een bepaalde puzzel niet lukt.
Het is een zeer luchtige game, met behoorlijk wat humor erin verwerkt. Zo moest ik eigenlijk wel een aantal keren lachen met wat er in de game gezegd werd.
Je kan met iedereen in de game praten. Carto daarentegen zegt bitter weinig en antwoordt meestal met emoji’s die haar huidige mood weerspiegelen.
De game doet zelf ook een aantal kleine dingen waardoor je je nog meer gaat amuseren. Het zit hem meestal in de kleine dingen.
Moeilijkheidsgraad
De game is niet noodzakelijk moeilijk. Bij een tweetal puzzels had ik wel wat meer moeite dan bij andere omdat ze misschien niet zodanig goed uitgelegd waren of soms gewoon verwarrend waren in die zin dat ik geen idee had waar het nu precies op sloeg. Maar meestal kon ik zelf wel mijn weg vinden met de verschillende puzzels. Een moeilijkheidsgraad is er niet en vind ik niet noodzakelijk nodig in een game zoals deze.
Wanneer ik een bepaalde puzzel had gemaakt klopte ik mezelf op de schouder, omdat je je op zo’n moment gewoon slim voelt. En geef toe, een game die je dit gevoel geeft zijn toch de beste games?
Iets gemist?
Mocht je willen gaan voor de 100% en het geheime “level” willen ontgrendelen, is er op het einde van de game een chapter select. Zo kan je alles gewoon weer opnieuw spelen en er nog eens van genieten.
Conclusie
Indie games speel ik altijd graag omdat ze iets unieks doen. Carto deed dat ook én had een hele mooie uitvoering daarvan. De game zit slim in elkaar en er is zelfs een connectie tussen alles wat je doet in het verhaal, ook al dacht je van niet (ja dat dacht ik dus ook).
Helaas is het een korte game, maar dat hoeft niet per se iets slecht te zijn. In een wereld waar open-wereld games toch wel maandelijks van de band rollen is het niet slecht om een kleine afwisseling te hebben met een korte, luchthartige game. Ik had de game volledig uit (100%) in iets meer dan zes uur.
De indie-ontwikkelaar uit Taiwan heeft een indrukwekkende prestatie neergezet met Carto. Aangezien de game echter vrij kort is valt het nog te zien of je bereid bent om er 20 euro aan te spenderen. Ik heb me althans zeker niet verveeld met de game en zou zelfs open staan voor een vervolg.
Pro | Con |
Rustgevende sfeer | Korte game |
Vrijheid | Soms te weinig uitleg |
Humor | |
Puzzels die je slim laten voelen |
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code van de uitgever. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het persbureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |
Samenvatting
PRO
- Rustgevende sfeer
- Vrijheid
- Humor
- Puzzels die je slim laten voelen
CON
- Korte game
- Soms te weinig uitleg
Ik ben ondertussen ook kort aan de slag gegaan met de game (hoera voor Game Pass!) en deel volledig de mening van je review. Het is een ideale chill-game om even mee te gaan “mediteren” na een lange dag. Het systeem van de map samenstellen met vierkante kaartjes, deed me enorm denken aan het bordspel Carcassonne. Vraag me af of de ontwikkelaar zich daarop gebaseerd heeft.