Crysis verscheen oorspronkelijk in 2007 en blies de gamewereld omver door zijn graphics. Daartegenover stond wel het feit dat je over een monster van een computer moest beschikken om de game te kunnen draaien. De meme Can it Run Crysis was geboren. Ik kon Crysis Remastered draaien, maar heb ik daar ook van genoten?
Eerder ontwikkelde Crytek ook reeds Far Cry, en het is duidelijk dat de ontwikkelaar hier met de eerste Crysis op verder bouwt. Je wordt gedropt op een kleurrijk eiland waar je grotendeels kan gaan en staan waar je wil. Zijmissies zijn er in heel beperkte mate, maar in feite ga je steeds van objective naar objective. Daarvoor krijg je een supersoldaat onder de knoppen die dankzij zijn Nanosuit enkele unieke vaardigheden heeft. Denk dan bijvoorbeeld aan een armor of de mogelijkheid om tijdelijk onzichtbaar te worden. De gevechten kunnen behoorlijk pittig worden (zeker later in de game wanneer ook de aliens hun tanden laten zien), dus het is belangrijk om je pak efficiënt in te zetten.
Zeker in de eerste helft van de game heb je behoorlijk wat vrijheid, maar exploratie wordt niet echt beloond. In de speelwereld kan je enkel wapens en munitie vinden. Je krijgt geen experience points wanneer je vijanden doodt, geen unieke vaardigheden, geen munten om wapens of items te kopen, etc. Dat je zelf kan kiezen hoe je naar je volgende objective reist (lopen of een wagen/tank nemen), is dus niets meer dan een leuk extraatje.
Verouderde mechanics
Het woord “remaster” staat in de naam, maar toch heb ik al meermaals een kritiek voorbij zien komen in de vorm van “Wauw, dit is helemaal geen remake. Dit is een remaster!!!”. Daarom benadruk ik graag even extra dat het hier inderdaad om een remaster gaat, en absoluut geen remake. Bij een remaster verwacht ik simpelweg opgeschoonde graphics, maar dan moet de core van de game in eerste instantie wel goed zitten. Wanneer die nogal clunky is, dan verwacht ik bij een remaster ook dat de game tenminste werkt volgens de standaarden van vandaag de dag.
Dat is helaas niet het geval bij Crysis Remastered. En dan heb ik het nog niet eens over de verouderde mechanics die gemoderniseerd mochten worden, al was dat absoluut een meerwaarde geweest. Tegenwoordig zijn we bijvoorbeeld gewend dat munitie automatisch wordt opgepikt, maar bij Crysis Remastered dien je alles manueel op te pikken. Ook is er geen manier om uit je cover te leunen, dus je moet steeds in tea-bagging style uit je cover springen. Verder vraagt je wapen inventory absoluut gewenning. In plaats van al je wapens onder een afzonderlijke numerieke knop te hebben, worden ze gegroepeerd. Onder 1 zit je handpistool. Onder 2 vind je machinegeweren en shotguns (en zelfs miniguns). Onder 3 vind je dan een heavy wapen en onder 4 je blote handen. Het duurt even vooraleer je doorhebt dat je tweemaal op 2 moet duwen om je shotgun te nemen. Dit had dus absoluut gemoderniseerd kunnen worden.
Maar zoals ik al zei zou die moderniseren wel een welkome bonus zijn, maar dat kan je niet verwachten van een simpele remaster. Wat ik dan wel weer verwacht, is dat core problemen bij de game worden aangepakt. Want geloof me, je gaat rare shit zien…
Ai ai ai, de AI
Crysis Remastered is in veel gevallen een herinnering aan hoe ver we zijn geëvolueerd in de gaming wereld. Neem nu bijvoorbeeld de AI uit Crysis Remastered, die toch wel op negatieve manier de hoofdrol opstrijkt. Mijn harde schijf staat vol met clips van rare momenten die ik heb meegemaakt in Crysis Remastered, en allen werden ze veroorzaakt door vreemde AI die niet getriggerd werd. Zo was er bijvoorbeeld een bepaald stuk van de map waar ik doorheen moest. In plaats van het midden te nemen, besloot ik om mijn cloak te activeren en me langs de zijkant van de map te bewegen. Zo kwam ik uiteindelijk op een plaats waar een 8-tal vijanden in een rijtje stonden, klaar om getriggerd te worden. In andere gevallen lagen vijanden simpelweg stil op de grond. Ik kon er rustig heen lopen, ze oppikken en weggooien. Die rariteiten heb je voornamelijk bij de menselijke AI. De aliens doen het een stuk beter op het vlak van AI. Maar het zijn dan ook aliens!
Technisch is het sowieso nogal een boeltje. Zo heb ik mezelf bijvoorbeeld moeten opblazen met een granaat omdat mijn personage vast kwam te zitten in een deuropening (omdat er een vijand aan mijn voeten lag). Ook heb ik meermaals meegemaakt dat de muziek plots simpelweg stopte met spelen. En dan heb ik het nog niet eens over vijanden die random uit de lucht vallen of vijanden die in een bosje staan te slapen. Bovendien zijn de laadtijden behoorlijk lang en is screen tearing geen uitzondering. En dat is dan nog op pc. Op console lijken er nog veel meer technische mankementen te zijn, maar dat kon ik niet zelf uitproberen. Het is dan ook zonde dat deze remaster gebaseerd is op een console port van de originele Crysis game. Op die manier zijn er foutjes in geslopen die je niet had gehad wanneer je simpelweg de originele game hard herwerkt.
Conclusie
Crysis Remastered is eigenlijk vooral een herinnering. Een herinnering aan hoe indrukwekkend Crysis was voor een game uit 2007, en een herinnering aan hoe ver we sindsdien zijn gekomen. Ik besef dat dit een remaster is en geen remake, maar toch hadden de core problemen met de AI aangepakt moeten worden. De game had extra bonuspunten kunnen verdienen door wat modernisering toe te voegen, zoals logischer inventory management en een systeem om over/naast cover te leunen. Met die “quality of life” upgrades had ik ongetwijfeld veel minder problemen gehad om de game aan te raden.
Begrijp me niet verkeerd, Crysis Remastered is over het algemeen een leuke game om te spelen (behalve de floating mission, UGH DE FLOATING MISSION), maar het is vooral zonde dat Crytek niet meer heeft gedaan met deze remaster dan simpelweg de graphics opsmukken (“maar Thibault, dat is letterlijk de definitie van een remaster.” Ik weet het, Karen. Ik weet het…). Je begrijpt me vast wel. Dit had meer kunnen/moeten zijn.
Crysis Remastered is geen full-priced game (je koopt hem voor 29,99 euro), maar zelfs die prijs is nogal lastig te rechtvaardigen. Beter wacht je dan tot de game de kaap van 10 euro nadert.
Review disclosure
Hoe we het product in bezit kregen | We kregen een code van de uitgever. |
Betrokkenheid | De review werd gepubliceerd zonder goedkeuring van het persbureau, de ontwikkelaar of de uitgever. Geen enkele andere partij heeft invloed gehad op de inhoud van dit stuk. |
Affiliate | Dit artikel kan affiliate links bevatten. Gamerverse ontvangt een commissie wanneer er een product wordt gekocht via de link. |
Compensatie van fabrikant | We werden niet vergoed voor deze review. |
Samenvatting
PRO
- Gameplay is heel simplistisch, maar leuk
- Kleurrijke eiland ziet er mooi uit
- Niet full-priced...
CON
- Dramatische AI
- Technische mankementen
- ... maar nog steeds duur voor wat het is