Ugh laadschermen… Je verplaatst je van stad naar stad, maar telkens komt dat scherm tussen je avontuur met, ergens, “now loading”. Sommige games hebben daar echter een leuke oplossing voor.
Toen ik nog Fairy Tail aan het spelen was voor mijn review kreeg ik het idee om een dankwoordje te richten aan ontwikkelaars die hun laadschermen om een creatieve manier opleuken. Natuurlijk waren er al tal van games die iets dergelijks hebben toegepast, maar Fairy Tail zorgde ervoor dat je iets klein kon doen in het fameuze “Loading Screen”. Door simpelweg op de “x” te drukken op je controller sla je met een vis letters weg. En zo zijn er nog heel wat andere voorbeelden uit andere games.
Laadschermen zijn soms frustrerend en kunnen wat lang duren, maar als je er een klein extraatje aan toevoegt kan het dat tikkeltje minder frustrerend zijn. Er zijn games die het aanpakken door bijvoorbeeld 3D-models rond te laten draaien (ja ik heb het over Bethesda). Of games die je in een lege lobby wat laten ronddraaien of springen om je skills wat te oefenen zoals Rocket League. Lege lobby’s worden vaak gebruikt in online multiplayers.
Echter vind ik het een stuk creatiever wanneer de ontwikkelaars je iets kleins laten doen in een laadscherm. 3D-models laten draaien vind ik nu niet echt entertaining (sorry). We vroegen onlangs op Twitter aan welke games mensen denken bij het horen van “interactief laadscherm”.
Tal van mensen sprongen erop. Games werden aangehaald zoals Bayonetta, Dragon Ball Budokai 3 en Fire Emblem Three Houses. Zelf iets kleins zoals in Devil May Cry kan een laadscherm al veel leuker maken.
Patent op minigames tijdens laadschermen
Ridge Racer deed het echter wel wat extremer. Op PlayStation kon je Galaxian spelen, een andere bestaande game, terwijl je wachtte tot de game ingeladen was. Namco dacht echter iets in de aard van “We hebben het gevonden! Niemand mag dit stelen!” en nam hier dan een patent op. Geen andere games meer spelen tijdens laadschermen, behalve bij Namco games zelf dus. Dat patent verviel echter in 2015. Nu kunnen we gelukkig weer andere games spelen in Loading Screens. Alleen is dit een zeldzame zaak.
Outsidexbox maakte hier een aantal jaren terug een video over. In hun lijst zitten echter wel de Bethesda games en de lege lobby’s, die ik dan weer niet echt zie als een creatief laadscherm. Ik heb me echter nooit verveeld toen ik in Fairy Tail met een vis de letters op het scherm kon wegslaan. Hetzelfde geldt voor het heen en weer lopen in Fire Emblem Three Houses. Het vraagt bitter weinig moeite om dit in een game te verwerken, maar het heeft een grote meerwaarde voor de speler. Natuurlijk zijn geen laadschermen altijd beter en zijn er ondertussen al slimme manieren om laadschermen te verbergen in een game. Games moeten nu eenmaal laden en dit zal altijd zo blijven. Maar mochten er aanwezig zijn, laat me iets dom doen en ik ben gelukkig!