Met de noodgedwongen afgelasting van E3 2020 door het coronavirus, moesten ontwikkelaars en uitgevers op zoek naar andere manieren om hun aankondigen tot bij de mensen te brengen. Waar zowat elk bedrijf genoegen nam met een digitale persconferentie, tilde Devolver Digital het weer naar het volgende niveau.
Ubisoft Forward, Xbox 20/20, Nintendo Direct, EA Play Live, … Aan digitale persconferenties geen tekort. Devolver Digital staat erom bekend om dingen anders te doen. “Over the top” is hun huisstijl, en dat zie je ook bij games zoals Serious Sam, Shadow Warrior, Hotline Miami, My Friend Pedro en meer. In vorige jaren hield de ontwikkelaar telkens een persconferentie die tot de nok toe gevuld waren met geschreeuw, vloekwoorden en geweld. En oh ja, ook hier en daar een game reveal.
Ook dit jaar (op 11 juli om precies te zijn) hield Devolver Digital weer een digitale persconferentie die vasthoudt aan het formaat van afgelopen jaren, maar ze gingen een stapje verder. Ze namen hun missie om “een digitale E3-variant te maken” wel heel letterlijk en ontwikkelden een game waar je de beurs bezoekt.
Devolverland Expo
De ontwikkelaar/uitgever doet waar die het best in is, en ontwikkelde een gratis game genaamd Devolverland Expo om mensen spelenderwijs kennis te laten maken met hun nieuwe projecten. Wel, laten we het niet onder stoelen of banken spelen (want dat doet Devolver ook niet): het is een grote speelbare advertentie.
Devolver verzet zich tegen de passieve E3-ervaring van deze zomer
In de game word je uitgerust met een t-shirtkanon die je kan gebruiken om de patrouillerende drones tijdelijk uit te schakelen. Zo navigeer je op een verlaten beursvloer van zaal tot zaal, waarbij je bij elke zaal (even) de trailer kijkt van een nieuw aangekondigde game van Devolver Digital. De achievements volgen elkaar in een sneltempo op, en dat is ook meteen wat de game een verslavend aspect geeft. Ik ben nu niet bepaald een achievement hunter, maar ook ik ga zometeen nog even de game opnieuw opstarten voor een tweede playthrough om zo alle achievements te halen. En ze zijn behoorlijk simpel, zo ontvang je bijvoorbeeld een achievement per trailer die je volledig uitkijkt. Lang is de game ook niet, want een eerste playthrough heb je in een halfuurtje achter de kiezen. Een tweede playthrough gaat nog sneller, want dan weet je al waar je heen moet.
Op naar een minder passieve E3-beleving
Zo geeft Devolver een enorm verfrissende draai aan een doorgaans vrij passieve E3-ervaring. Gelukkig zien ook andere partijen in dat de afschaffing van E3 net de ideale kans is om E3 naar de mensen te brengen, niet alleen via digitale persconferenties maar ook de mensen thuis effectief aan de slag te laten gaan met games. Bij een gaming beurs hoort nu immers ook het testen van games die nog niet gelanceerd zijn, en dat hebben we deze zomer voorlopig grotendeels moeten missen.
Microsoft speelt hierop in met hun nieuwe Summer Games Fest Demo Event. Tussen 21 en 27 juli gaan ze ongeveer 100 demo’s gratis beschikbaar maken. En het bedrijf gaat er behoorlijk ver in, want in de officiële aankondiging laten ze zelfs weten dat sommige van deze demo’s van games zijn die “nog lang niet af zijn”. Of dat betekent dat we bijvoorbeeld een demo van Halo Infinite kunnen spelen, is helaas nog niet geweten.
Ook Steam maakte tijdens Steam Game Festival (16 juni – 22 juni) tal van demo’s beschikbaar van games die nog niet zijn uitgekomen. Dankzij dergelijke initiatieven krijgen we in ieder geval het beursvloer-demogevoel (zonder de zweterige wachtrijen dan), maar Devolver Digital plaatst ons werkelijk óp de beursvloer. De ontwikkelaar heeft de missie om een digitale versie van E3 te maken letterlijk genomen en dat soort creativiteit kunnen we alleen maar toejuichen. Dus, uitgevers, laat jullie marketingafdeling even een voorbeeld nemen aan de kunsten van Devolver Digital.