Discord is groot geworden als chatapplicatie voor gamers, maar de dienst wil zich nu richten tot een algemener publiek.
Discord werd oorspronkelijk gebouwd als thuisplaats voor gaming communities om samen te chatten en bellen. De dienst merkt echter op dat het publiek wat algemener aan het worden is. De service wordt niet meer enkel gebruikt voor gaming communities, maar ook voor algemene vriendengroepen, schoolgroepen en meer. Zo heeft Discord de kaap van 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers bereikt en wordt er dagelijks meer dan 4 miljard minuten geconverseerd in meer dan 13,5 miljoen actieve servers.
De dienst kondigt in een blogbericht nu aan dat ze wat meer afstand willen nemen van het gaming-imago. Ze willen vermijden dat bepaalde doelgroepen het gebruik van Discord vermijden omdat ze denken dat het enkel voor gamers is.
“Terwijl jullie Discord gebruikten voor meer dan het spelen van games, viel onze branding uit de toon,” schrijft CEO Jason Citron. “De manier waarop we over onszelf praatten stuurde het verkeerde signaal naar de buitenwereld, waardoor het moeilijker werd om een bredere doelgroep naar Discord te brengen. We weten ook dat de eerste interacties die iemand heeft met Discord intimiderend kunnen zijn omdat Discord te complex is door de vele functionaliteiten.”
Concreet willen de makers het platform toegankelijker maken voor nieuwkomers, zodat iedereen meteen zijn weg vindt. Verschillende puns en referenties naar games werden ook uit de applicatie gehaald, zodat niemand zich uitgesloten voelt. De service kreeg ook een nieuwe tagline, namelijk “Jouw plek om te praten”. Verder zegt de service ook verder in te zetten op het weren van “mensen die Discord gebruiker voor slechte daden” zoals bijvoorbeeld voor het verspreiden van racistische haatspraak.