Als het van voormalige PlayStation-topman Shawn Layden afhangt, worden games terug beknopter qua omvang.
De laatste jaren lijkt het alsof een game niet groot genoeg kan zijn. Immense open werelden met honderden speeluren zijn de norm geworden. Zelden zien we nog een game met een speelduur onder de 15 uur. Waar The Last of Us in 2013 een speelduur had van 15 uur, kost het nu 20 tot 25 uur om het vervolg uit te spelen. Volgens voormalige PlayStation-baas Shawn Layden schiet de industrie zichzelf zo in de voet. Hoe langer een game is, hoe langer de ontwikkeling duurt en hoe hoger het benodigde productiebudget komt te liggen. Dat terwijl de prijs van een game wel al jaren vastligt op 59,99 euro.
Ontwikkelkosten niet in verhouding met verkoopprijs
“Het probleem met dat model is dat het gewoon niet duurzaam is,” zegt Layden in Gamelab Live (via Gamesindustry.biz). Hij verklaart dat de ontwikkelprijs van een AAA-game voor de huidige generatie tussen de 80 en 150 miljoen dollar ligt (exclusief marketingkosten) terwijl de ontwikkeltijd meestal zo’n vijf jaar beslaat.
“De prijs is $59,99 geweest sinds ik begon in deze industrie, maar de kostprijs van het ontwikkelen van een game ligt ondertussen wel tien keer hoger. Als je geen flexibiliteit hebt op het prijsniveau, maar je hebt een enorme volatiliteit op de kostenlijn, wordt het model moeilijker. Ik denk dat we in deze generatie gaan zien hoe die twee zaken botsen.”
De prijs van een game ligt al jaren op 59,99 maar de ontwikkelkost ligt ondertussen wel tien keer hoger.
“Ik denk dat de gehele industrie even moet denken ‘Oke, wat zijn we aan het maken? Wat is de verwachting van het publiek? Wat is de beste manier om ons verhaal aan de man te brengen en om te zeggen wat we moeten zeggen.'”
Terugkeer naar kortere AAA-games
Door de lat zo hoog te leggen (games tussen de 50 en 60 uur gameplay met een ongezien hoog prijskaartje) sluit je volgens Layden ook de deur voor vele andere interessante (kleinere) ontwikkelaars die ook hun verhaal willen vertellen.
Volgens Shawn ligt de oplossing in het ontwikkelen van kortere games. “Persoonlijk, als een oudere gamer, zou ik het niet erg vinden om terug te keren naar de AAA-game van 12 tot 15 uur. Allereerst zou ik meer games kunnen uitspelen, en – net zoals een goed bewerkt stuk literatuur of een film – zou de inhoud boeiender kunnen worden.”