Het principe van een street date klinkt simpel, maar achter de schermen is het een complex systeem van contracten en domino-effecten. Tijd voor duiding!
We zien het maar al te vaak op sociale media: iemand die trots een game in zijn of haar handen houdt die nog niet officieel verkocht mag worden. Dat kan maar één ding betekenen: een retailer heeft de zogenaamde ‘street date’ gebroken (of de persoon in kwestie is een game reviewer). Maar wat is een street date precies? Waarom is het belangrijk en wat gebeurt er wanneer iemand de street date breekt? Gamerverse ging op onderzoek.
Het begrip “street date” heeft een negatieve connotatie. Het wordt gezien als een noodzakelijk kwaad, als een plicht die de retailers werd opgelegd door de strenge bazen van de gaming wereld. Een insider uit de retailsector bewijst echter het tegendeel aan Gamerverse. “Het concept van een street date is er eigenlijk gekomen op vraag van de retailers. Vroeger werden games gewoon verkocht van zodra ze bij de retailer op de mat vielen, waardoor er een oneerlijke concurrentiestrijd was. Wie de game vroeger ontving, had een groot commercieel voordeel. Om alles eerlijker te maken, werden street dates bedacht, bij wijze van gentlemen’s agreement tussen winkeliers. Dat betekent dat elke retailer een game pas mag verkopen vanaf een bepaalde datum (altijd om middernacht), zodat niemand benadeeld werd.”
Het begrip kent een negatieve connotatie, maar het is voor retailers een zegen en geen vloek.
Het is de uitgever die via contracten met de retailers dergelijke street dates kan afdwingen. Wanneer een bepaalde retailer toch zondigt tegen dit contract, wordt dit veelal gemeld aan de uitgever door een andere retailer.
Het verbreken van de street date
“Dat eerlijkheidsprincipe kan echter ook als een boemerang in je gezicht terechtkomen wanneer een bepaalde retailer zich er niet aan houdt.”
Een van de grootste street date inbreuken uit de recente geschiedenis staat op naam van Bol.com. De webshopgigant verdeelde pre-orders van The Last of Us Part II ruim drie dagen voor de officiële releasedatum van 19 juni. Volgens een woordvoerder van Bol.com (aan RTL Nieuws) zou het om een “syteemfout” gaan.
Het gebeurt veel te vaak dat de street date wordt gebroken.
Het is echter niet de eerste keer dat de street date wordt gebroken door een retailer, en het zal ook niet de laatste keer zijn. “Het gebeurt veel te vaak. Het is moeilijk om er een concreet getal op te plakken, maar ik schat dat bij zowat 1 op de 3 releases de street date ergens wordt verbroken. Dat kan soms resulteren in een domino-effect, waarbij andere retailers niet willen achterblijven en zo ook al de game gaan verkopen. Veelal gaat het om grote releases, aangezien die door veel winkels worden verkocht. Een populaire game zoals FIFA wordt bij wijze van spreken bij elke krantenwinkel verkocht. Doordat er zoveel partijen betrokken zijn, is er dan natuurlijk een grotere kans dat een van hen in de fout gaat.”
De levertijd is niet altijd perfect in te schatten en dat maakt het voor webshops extra lastig.
Uitdaging voor webshops
De grote opkomst van webshops maakt het niet meteen makkelijker om een street date te kunnen respecteren. “Webshops moeten met terugwerkende kracht gaan berekenen hoe lang de game onderweg gaat zijn, zodat de game niet voor de street date in handen komt van de klant. Omdat transport niet altijd voorspelbaar is, vormt dat een extra uitdaging.”
Webshops willen namelijk niet dat een klant de game te laat in handen krijgt (wanneer dit gebeurt gaat de klant misschien voor een volgende aankoop naar een andere webshop), maar een dag marge nemen en te vroeg leveren is dan weer een inbreuk op het contract met de uitgever.
Geldboetes en vertraagde leveringen
Grote retailers prediken al langer het belang van de street dates en roepen iedere retailer op om zich eraan te houden, maar wanneer het domino-effect te groot wordt en te veel retailers reeds een game te vroeg aanbieden, wordt ook een grote retailer op die manier indirect genoopt om de game ook eerder te gaan aanbieden om zodoende geen commercieel nadeel te lijden.
In het ergste geval kiest een uitgever ervoor om toekomstige games niet langer te leveren voor de releasedatum
Vergis je echter niet, op het breken van een street date staan straffen. Een street date is namelijk een overeenkomst tussen een retailer en een uitgever. Wanneer een retailer zondigt tegen dergelijke overeenkomst, dan kan de uitgever dit bestraffen met een geldboete of kan ervoor gekozen worden om toekomstige games pas op een latere datum te leveren aan de retailer, wat commercieel gezien natuurlijk een fikse straf is voor de retailer.