Een Twitch-killer lanceren blijkt niet zo eenvoudig te zijn, zo mocht Microsoft aan levende lijve ondervinden.
Vier jaar geleden (in januari 2016) werd Mixer officieel gelanceerd, al was het toen nog onder de naam Beam. De service werd in 2016 overgekocht door Microsoft en in 2017 kreeg het de Mixer-rebranding. Microsoft heeft de dienst 3 jaar de tijd gegeven om uit te groeien tot een Twitch-killer, maar het bedrijf is duidelijk niet in die opzet geslaagd. Het bedrijf laat nu weten dat de tijd die nodig is om de livestreaming community te laten groeien, te hoog ligt.
Microsoft trekt dus de stekker uit Mixer (gedaan met smoothies maken) en laat de community overvloeien naar Facebook Gaming. Het bedrijf benadrukt dat dit een onderdeel is van een groter plan om Xbox en Facebook Gaming nauw te laten samenwerken. Huidige Mixer-streamers kunnen eenvoudig hun kanaal kunnen overzetten naar Facebook Gaming. Vanaf 22 juli zullen vervolgens alle Mixer sites en applicaties automatisch doorlinken naar Facebook Gaming. Wie op dit moment een Mixer Partner is, zal ook een Partner-status krijgen op Facebook Gaming. Wie het Mixer Monetization Program gebruikt, zal op Facebook toegang krijgen tot het Level Up Program. Kijkers die momenteel nog Ember (de munteenheid van Mixer) of lopende abonnementen (zoals op een kanaal of Mixer Pro) hebben, zullen een compensatie ontvangen in de vorm van een Xbox cadeaukaart.
Vrij spel voor Ninja en Shroud
Recent dropte Microsoft nog zakken vol geld bij de deur van Ninja en Shroud om ze exclusief aan hun Mixer-platform te binden. Door de stopzetting van Mixer, betekent dit dat zij nu vrij spel krijgen om een nieuw livestreamingplatform te kiezen. Er wordt verwacht dat ze zullen terugkeren naar Twitch (met een aardig zakcentje). Althans, als YouTube ze niet probeert af te snoepen.
Xcloud <3 Facebook Gaming
In een interview met The Verge vertelt Xbox topman Phil Spencer meer over de samenwerking met Facebook Gaming. Het is duidelijk dat Facebook ook een belangrijke partner wordt voor Microsoft’s streaming service xCloud. “Wanneer we denken aan xCloud en de mogelijkheid om gameplay aan te bieden voor 2 miljard spelers, dan weten we dat het van het grootste belang wordt om onze diensten te kunnen aanbieden bij een zo groot mogelijk publiek. Facebook geeft ons dat publiek,” zegt Spencer.