Een nieuwe trend op Twitter genaamd #GameDevPaidMe moedigt mensen in de gaming wereld aan om hun jaarinkomen te delen.
Tegenwoordig is er meer aandacht voor gelijkheid tussen ras en geslacht dan ooit. Ook de gaming industrie probeert de problematiek aan te kaarten. Net zoals bij elke trend is het lastig om te zeggen waar deze precies begonnen is, maar hij is duidelijk geïnspireerd op #publishingpaidme waar auteurs delen hoeveel ze verdienen aan hun boek. Zo is duidelijk geworden dat er een zorgwekkend verschil is tussen de inkomsten van blanke en zwarte auteurs.
Met #gamedevpaidme probeert de gaming industrie dezelfde eye-opener te veroorzaken. Niet alleen op het gebied van ras, maar ook op vlak van geslacht. Dit gebeurt door medewerkers uit de gaming industrie aan te moedigen om transparant te zijn over hun jaarinkomen, in de hoop om zo de inkomens gelijk te kunnen trekken.
Mensen met uiteenlopende functies delen hun jaarinkomen. Gaande van een game tester bij Blizzard tot een narrative designer bij Obsidian (de ontwikkelaar van onder andere Pillars of Eternity en The Outer Worlds).
Bij het beoordelen van inkomens, is het altijd belangrijk om dit te zien in een bredere context. De verloning in een omgeving waar het relatief goedkoop is om te leven, zal uiteraard lager zijn dan pakweg New York, zoals Game Rant uitwijst. Het gaat dan niet alleen om bijvoorbeeld de huurprijs, maar ook zaken zoals gezondheidszorg, verzekeringen, studentenleningen en meer. Hoewel een jaarloon er dus heel aantrekkelijk uit kan zien, is het belangrijk om even te verrekenen hoeveel je effectief overhoudt.