Na de release van de Assassin’s Creed Valhalla trailer, was het een veelgehoorde zin: “Lijkt op God of War.” Ubisoft blijft echter heel koel onder dit soort vergelijkingen.
Er zijn duidelijk heel wat raakvlakken tussen het pas aangekondigde Assassin’s Creed Valhalla en God of War. Beide protagonisten hebben een bijl als favoriete moordwapen en uiteraard zijn er de overeenkomsten in de Noorse mythologie.
In een interview met Gamespot, liet Assassin’s Creed hoofdschrijver Darby McDevitt weten dat hij zich helemaal geen zorgen maakt dat er een te grote overlap zou kunnen zijn tussen de twee games. “God of War is geweldig, ja ik heb het gespeeld,” zegt hij. “Het is fantastisch. Ik zou niet zeggen dat we ons al te veel zorgen maken aangezien de meeste games – wanneer ze dit onderwerp aanraken – in feite heel erg neigen naar de mythologie. Je speelt God of War zodat je Baldur in zijn gezicht kan stompen, al deze personages kan ontmoeten en naar fantastische omgevingen kan reizen.”
“Er zijn maar heel weinig games die de Noorse Viking-ervaring als historisch onderbouwd beschouwen,” gaat hij verder. “Ik denk dat de drang om de mythologie voorop te zetten er altijd is, maar we willen echt dat je het gevoel hebt dat je in de Donkere Middeleeuwen van Engeland leeft, dat je de Romeinse ruïnes verkent die 400 tot 500 jaar eerder zijn achtergelaten door de Romeinen en de overblijfselen van de Britse stammen daarvoor en zelfs de Saksische heidenen voordat ze zich allemaal tot het Christendom bekeerden.”
Een historisch gefundeerde Viking-fantasie
Met Valhalla wil Ubisoft duidelijk een Viking-verhaal afleveren die berust op historische feiten. Het geloof in de goden, zou eerder afhangen van de persoonlijke interpretatie van de spelers, net zoals hoe Assassin’s Creed Origins omging met de Egyptische goden.
“Voor iemand als Eivor – die midden in de strijd deze dingen over deze goden zou geloven – dachten we dat ze zouden geloven dat ze Odin konden zien,” zegt McDevitt, verwijzend naar de trailer. “Dit is hetzelfde team dat Origins heeft gemaakt en ons gevoel over hoe mythologie te integreren is vergelijkbaar. We willen een soortgelijk gevoel creëren van ondergedompeld te worden in de mythologie, maar ook de dagelijkse praktijken van deze religie.”
Valhalla zal uiteraard heel wat verwijzingen bevatten naar de Noorse mythologie, maar de interpretatie zal wat minder letterlijk zijn dan bij God of War. Je gaat dus niet in gevecht met Noorse goden. Het fantasy-gedeelte zou dus wat worden teruggeschroefd in vergelijking met Odyssey, waar je effectief in gevecht ging met wezens zoals Medusa en de Minotaurus en goden zoals Poseidon kon ontmoeten. “We hebben deze gigantische wereld ontworpen om te verkennen, te plunderen, om interessante mensen te ontmoeten, maar je gaat het doen als een mens, als een persoon die paard moet rijden wanneer hij lange afstanden moet afleggen in plaats van ergens heen te vliegen of iets dergelijks.”
Cory Barlog, de man achter God of War, liet op Twitter ook weten dat er helemaal geen reden is om je zorgen te maken en dat hij enorm uitkijkt naar de game.