Facebook zet tegenwoordig extra zwaar in op gaming en het bedrijf wil de quarantaineperiode omvormen tot iets positief. Dat doen ze door in te spelen op de grotere vraag naar gaming door met een alternatief te komen op livestreaming platformen Twitch, YouTube Gaming en Mixer.
De coronacrisis zorgt ervoor dat heel wat zaken vertraagd worden, maar veel bedrijven moeten ook net bepaalde lanceringen vervroegen om tegemoet te kunnen komen aan de stijgende vraag. Dat is dubbel en dik het geval in de gaming wereld. Daarom lanceert Facebook zijn Facebook Gaming app vroeger dan verwacht.
Met Facebook Gaming wil Facebook de strijd aangaan met platformen zoals Twitch en YouTube Gaming. Facebook Gaming is al langer een onderdeel van het sociale mediaplatform, maar een eigen applicatie bleef voorlopig nog uit. De release van de eigen app stond gepland voor juni, maar het team stak een tandje bij om de applicatie sneller te kunnen uitrollen, dat laat Fidji Simo van Facebook weten aan The New York Times. De app kan nu al gedownload worden, maar voorlopig enkel voor Android-apparaten. De applicatie voor iOS werd ook reeds gemaakt, maar deze moet nog worden goedgekeurd door Apple.
Grote investeringen in gaming
De lancering van de applicatie maakt extra duidelijk dat Facebook een grotere focus op gaming wil leggen. Een ambitie die ze trouwens niet onder stoelen of banken steken. “Investeren in gaming is in het algemeen een prioriteit voor ons geworden omdat we gaming zien als een vorm van entertainment die mensen echt samenbrengt,” zegt Fidji Simo. “We zien een grote stijging in gaming tijdens deze quarantaineperiode.”
De focus van de applicatie ligt op het maken en bekijken van livestreams, maar er zijn ook andere functionaliteiten beschikbaar. Zo kan je bijvoorbeeld ook berichten lezen van gaming communities en samen met anderen spelletjes spelen. Facebook wil het voor gebruikers vooral erg makkelijk maken om hun eigen stream te starten. Bij concurrerende platformen is het opzetten van een eigen stream namelijk nogal vaak wat te hoogdrempelig.
Advertentievrij
Op dit moment bevat Facebook Gaming geen advertenties. Het verdienmodel van Facebook Gaming is gebaseerd op een commissie die ze krijgen wanneer kijkers geld doneren aan streamers. Het is echter niet uitgesloten dat Facebook later naar andere verdienmodellen gaat kijken moest dit verdienmodel in de toekomst toch niet zo succesvol blijken te zijn.