Terwijl we buiten een voorspelbaar logo nog niets hebben gezien van de PlayStation 5, zijn er wel reeds tal van concrete details geweten over de Xbox Series X. Daar komen vandaag weer wat nieuwe sappige details bij.
We hebben weinig tijd geïnvesteerd in het zoeken naar een goede titel, zo blijkt uit de blogpost van Microsoft, maar het is dan ook maandag voor iedereen. Bij Xbox hebben ze de week gestart met het verspreiden van meer details over de nieuwe Xbox Series X. Veel van de informatie bestaat uit technische blabla, dus laten we even kijken wat dat precies betekent voor de toekomst van gaming.
12 Teraflops
Met 12 teraflops wordt het zeker een flo.. euh, topper. Het is duidelijk dat de nieuwe consoles “betere graphics” brengen, maar hoe wordt dat precies gerealiseerd? Allereerst op basis van ruwe kracht. De Xbox Series X beschikt over een op maat gemaakte chip op basis van AMD’s Zen 2 en RDNA 2 architectuur. Met zijn 12 Teraflops aan GPU-kracht, is de Xbox Series X acht keer zo krachtig als de reguliere Xbox One en twee keer zo krachtig als de Xbox One X. Dankzij die hoge specificaties, kan het systeem meer details tonen en hogere framerates bekomen. Sterker, de Xbox Series X ondersteunt zelfs 120 fps, waardoor snelle games realistischer aanvoelen.
Xbox brengt voor het eerst ook hardware-accelerated DirectX Raytracing naar de consoles. Deze technologie zorgt er voor dat zaken als lichtinval en reflecties levensecht worden weergegeven.
Meer gamen, minder wachten
Niemand vindt het leuk om te wachten, en al zeker niet tijdens het gamen. Met de Xbox Series X wil Microsoft alle vormen van vertraging elimineren, om het systeem zo soepel mogelijk te laten aanvoelen. Zoals we al wisten, wordt het systeem daarvoor uitgerust met SSD-opslag zodat games sneller kunnen inladen. De PlayStation 5 zal trouwens ook worden uitgerust met SSD-opslag.
Quick Resume
Het team ontwikkelde ook een functionaliteit die ze Quick Resume noemen. Hiermee wordt het mogelijk om meerdere games te pauzeren en deze vervolgens te hervatten precies op het punt waar je was gestopt. Vooralsnog kan dit op de Xbox One en PlayStation 4 slechts voor één game.
Input lag
Ook de input lag willen ze reduceren met Dynamic Latency Input (DLI). Met deze technologie wordt input meteen gesynchroniseerd met wat wordt weergegeven, waardoor de besturing preciezer en responsiever aanvoelt.
Display latency
Tot slot is er nog de vertraging die zich voordoet op je televisie. Hiervoor werkt Microsoft samen met het HDMI forum en TV-makers. Via een functionaliteit genaamd Auto Low Latency Mode (ALLM) kunnen de Xbox One en Xbox Series X automatisch het aangesloten display op de laagste latency mode zetten. Nu moet je dat nog handmatig doen, maar veel mensen vergeten dit of weten simpelweg niet dat je de latency op je televisie dient te verlagen voor een betere game-ervaring.
Met de Xbox Series X wil Microsoft elke vorm van latency beperken tot een absoluut minimum.
Nieuwe vormen van gaming
Microsoft’s visie over gaming beperkt zich niet tot teraflops, maar ook in de services en technologieën die ze aanbieden. Dan gaat het bijvoorbeeld om backwards compatibility en Xbox Game Pass.
Extra backwards compatible
Toen bekend werd dat de Xbox One backwards compatible zou zijn, werd Microsoft op handen gedragen in de gaming community. Met de Xbox Series X zetten ze die belofte verder door, want het zal mogelijk zijn om bestaande Xbox One, Xbox 360 en originele Xbox-games te spelen. Bovendien speel je die games aan een stabielere framerate, met snellere laadtijden en betere graphics, zonder dat de developer de game hiervoor moet aanpassen. Alle Xbox One gaming accessoires zullen ook samenwerken met de Xbox Series X.
Smart Delivery
Laten we even in de tijd reizen, naar het moment waarop GTA V verscheen voor de PlayStation 3. Een tijdje later verscheen de PlayStation 4 en GTA V kreeg een betere versie op die console, waardoor heel wat gamers de game opnieuw ‘moesten’ kopen. Goed voor de uitgevers, niet goed voor de gamers. Met Smart Delivery kunnen zo’n praktijken verleden tijd worden. Microsoft’s Smart Delivery garandeert namelijk dat je een game eenmalig koopt en deze vervolgens kan spelen op de beste manier. De technologie wordt in eerste instantie toegepast op de first-party games van Xbox, zoals Halo Infinite. Wil je later de verbeterde versie van deze game spelen op Xbox Series X, dan doe je dit zonder een meerprijs te betalen.
De technologie is bovendien beschikbaar voor alle ontwikkelaars en uitgevers, dus laten we hopen dat velen besluiten om de functionaliteit te gebruiken. CD Projekt RED liet alvast weten dat Cyberpunk 2077 de nieuwe functionaliteit zal ondersteunen.