Over het beruchte Joy Con Drift probleem bij de Nintendo Switch is ondertussen al veel gezegd en geschreven. Ook op de Gamerverse-redactie worden we gekweld door slecht werkende Joy-Cons. Test Aankoop gooit zich in de strijd en neemt het op voor gedupeerde consumenten.
Commercieel gezien is de Nintendo Switch een gouden zaak voor Nintendo. Ondertussen werden er al meer exemplaren van de Nintendo Switch verkocht dan van de SNES. Volgens VGChartz werden er maar liefst 49 miljoen exemplaren van de Switch verkocht. Nintendo draagt dus een grote verantwoordelijkheid om deze consumenten niet teleur te stellen, maar in de praktijk zou de Japanse fabrikant te laks omgaan met deze verantwoordelijkheid.
Ondermaatse kwaliteit, gebrekkige garantie
Reeds kort na de lancering van de Switch, doken de eerste meldingen op van zogenaamde Joy Con Drift. Dit fenomeen zorgt ervoor dat de Joy Con joysticks een eigen leven gaan leiden. Speel je Mario Kart, dan kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je wagen helemaal uit zichzelf een bepaalde kant op gaat. Zelfs bij de vernieuwde Nintendo Switch Lite doken er meldingen van Joy Con drift op.
Het garantiebeleid van Nintendo omtrent dit probleem is allesbehalve transparant te noemen. Volgens Test Aankoop kwam Nintendo enkel tussen via herstel of vervanging voor probleemgevallen die zich in het eerste jaar na aankoop voordeden. Wie dus niet tijdig naar Nintendo trok met dit probleem, moest een andere oplossing zoeken. In de praktijk kopen consumenten dus meestal een nieuw controllerset, al betaal je een pittige 80 euro voor een paar. Onafhankelijke herstellers kunnen een defecte Joy-Con herstellen voor zo’n 25 euro.
Onverantwoorde houding
Test Aankoop noemt de houding van Nintendo onverantwoord en onaanvaardbaar. “Nu het probleem van de vervroegde veroudering van producten brandend actueel is, is de houding van Nintendo niet te verantwoorden”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. De verbruikersorganisatie stelde Nintendo in gebreke, waarop Nintendo reageerde dat ze bekijken om de garantie uit te breiden van 12 tot 24 maanden. Test Aankoop tilt echter zwaar aan het gebrek aan transparantie bij Nintendo en wil een duidelijke oplossing. Ze vragen Nintendo om openlijk te communiceren over de fabricagefout en alle toestellen gratis te herstellen of te vervangen. Bovendien benadrukt Test Aankoop dat je als consument altijd recht hebt op twee jaar garantie.
Nu het probleem van de vervroegde veroudering van producten brandend actueel is, is de houding van Nintendo niet te verantwoorden
Simon November, woordvoerder van Test Aankoop
Te Rap Kapot
Wie zelf te maken heeft met een controller die lijdt onder Joy Con Drift, wordt verzocht zijn defecte product aan te melden op het platform ‘Te Rap Kapot’. Dit is het meldpunt van Test Aankoop dat sinds de oprichting in 2016 al zo’n 9000 meldingen ontving van vroegtijdig verouderde producten.