Na TFT liet Riot Games, de makers van League of Legends, weten dat ze aan nog meer games aan het werken zijn. Eentje daarvan is een OCG of Online Card Game.
Kappel je kaarten!
Vorig jaar kwam Riot met een eigen game in het auto-chess genre, waar ik een grote fan van ben. Na 10 jaar beslisten ze om een groter aanbod aan games te voorzien. Tijdens een livestream ter ere van het 10-jarige bestaan van League of Legends kondigde Riot een heleboel nieuwe games aan. TFT mobile, LoL mobile, een fighting game, een tactical shooter en een card game!
Hoewel Legends of Runeterra al een tijdje in closed Beta was, heb ik niet de kans gekregen om het te spelen, ondanks dat ik natuurlijk wel een key had aangevraagd. Ik heb tientallen videos bekeken en vol verlangen uitgekeken naar het moment waarop ik het zelf kon spelen. Dat moment is nu aangebroken, want iedereen kan vanaf nu Legends of Runeterra spelen!
Legends of Runeterra lijkt vooral geïnspireerd te zijn op Magic the Gathering. Je kan een deck maken met twee verschillende regio’s. Daarmee zijn er al tal van verschillende combinaties mogelijk. Vergelijkbaar met de “kleuren” in Magic. Van deze regio’s kan je dan units kiezen. Units kunnen aanvallen afslaan van de tegenstander en er zijn ook “elusive” kaarten, die kunnen gezien worden als de kaarten met “flying” in Magic. Het mana systeem lijkt echter wel te komen van de meest populaire OCG, Hearthstone.
De ene speler valt aan en de andere kan, met zijn units, de aanvallen stoppen. Elke beurt wisselt de aanvaller en degene die zich verdedigt. Dit kan gemanipuleerd worden met sommige kaarten waardoor ook jij, als verdediger, kan aanvallen.
Level Up!
Maar Legends of Runeterra heeft natuurlijk iets dat geen enkel andere cardgame heeft. Dit maakt het dan ook heel uniek. Er zijn twee verschillende soorten unit-kaarten: Champions en Followers. Followers zijn je dagelijkse monsters. Spinnen, schaduwwezens en Pogo’s. Champions zijn dan, net zoals de naam verklapt, de champions die worden gebruikt in League of Legends. Deze Champions kunnen levellen door te voldoen aan een speciale conditie, en zo hun ware kracht te tonen. Zo moet Braum wat damage krijgen, Lux wil dan dat je je mana spendeert aan spells en Garen moet tweemaal vechten.
De animaties van het levellen zijn ongetwijfeld de beste die je ooit in een cardgame zal zien. Hearthstone mag dan wel intro’s hebben voor Legendary cards, maar niets kan tippen aan een vlotte animatie die zoveel voldoening geeft.
Reserve mana
Nog iets unieks dat Runeterra doet, is mana opslaan. Als je kijkt naar Hearthstone krijg je elke beurt een mana bij. Als je niet al je mana gebruikt tijdens je beurt, gebeurt daar niets mee. Volgende beurt krijg je gewoon al je mana terug en eentje extra (max 10). In Runeterra wordt hetzelfde principe gebruikt, alleen heb je drie spell mana. Wanneer je dus niet al je mana opgebruikt, wordt deze ergens gereserveerd in een bank. Daar is er plaats voor drie mana. Deze kunnen dan gebruikt worden om spells te spelen, niet om monsters te spelen.
Als je dus op beurt drie niets met je mana doet, kan je de volgende beurt een spell spelen die zeven mana kost. Dit zorgt voor heel wat mogelijkheden als je weet dat spells meestal het tij keren in elke cardgame.
Potentieel
Het ziet ernaar uit dat er heel wat potentieel zit in deze game. Een waardige tegenstander voor Hearthstone die nog steeds de cardgame-wereld in handen heeft. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd geen Hearthstone meer speel. Riot lijkt me meer en meer naar zich toe te slepen. Dat komt vooral door TFT, de auto-chess game van Riot.
Het is altijd leuk om nieuwe cardgames te spelen en te ontdekken. Alleen Hearthstone slaagde erin om me zich in zijn greep te houden. Nu lijkt Runeterra wel een leuke verandering te zijn, zeker met het level up systeem die een toffe twist is in dit genre. Ik ben namelijk ook af en toe bezig met een eigen cardgame te ontwikkelen, die toevallig ook over een level-up systeem beschikt. Misschien had ik daar beter een patent op genomen…