De beste voetbalgame op de markt (en zo nemen we afscheid van de PES-fanbase op Gamerverse) is terug! Al een maandje eigenlijk, om eerlijk te zijn. Iedere gedegen FIFA-speler weet echter dat een FIFA-game een maand na release vaak al helemaal anders is dan een FIFA-game op zijn releasedag. Hoog tijd om dus even verder te kijken dan de eerste meningen.
Terug naar het trainingsveld
FIFA 20 is een van die games waar je even aan zal moeten wennen (lees: je ego zal een behoorlijke knauw krijgen tijdens je eerste matches). Daar word je vooral pijnlijk mee geconfronteerd wanneer je een vrije trap of penalty moet nemen. Plots zijn er heel wat meer handelingen mogelijk en je zal er spijt van hebben wanneer je betweterig de infokaders wegklikt. Bij een vrije trap kan je bijvoorbeeld niet alleen mikken, maar ook een effect toevoegen aan je vrije trap. Denk dan bijvoorbeeld aan een topspin of een knuckle-ball. Bij penalty’s heb je (gelukkig) wat minder opties, maar ook daar moet je tegenwoordig beter nadenken over waar je een penalty trapt. De timed finishes uit FIFA 19 hebben ook hun weg gevonden naar de penalty’s van FIFA 20. Wanneer je nog even op de schietknop duwt net voordat je speler contact maakt met de bal, wordt je schot nog nauwkeuriger en vergroot je kans op een doelpunt dus.
Een andere (veelgevraagde) verbetering is de eerlijkere verdeling op vlak van snelheid. In vorige iteraties van FIFA kon het voorkomen dat een trage verdediger er geen moeite mee had om een snelle aanvaller in te halen, maar in FIFA 20 is hier gelukkig komaf mee gemaakt.
In de verdedigende stellingen
De kleine tweaks vind je vooral in de verdedigende stellingen. Zo zal je bijvoorbeeld meer aandacht moeten besteden aan het verzorgen van je tackles. Bij EA noemen ze deze innovatie ‘Active Touch System‘. Concreet komt het erop neer dat, hoe cleaner je tackle is, hoe groter de waarschijnlijkheid is dat je de bal zal kunnen veroorloven. Als je dus een nette, goed getimede tackle uitvoert, kan je erop rekenen dat je de bal terug in je bezit zal krijgen. Spelers worden zo dus gemotiveerd om cleane tackles uit te voeren in plaats van blind spelers neer te halen. Daarnaast is de AI ook intelligenter geworden wat betreft verdedigen betreft. Ballen zullen dus vaker automatisch worden onderschept. Je zal je dus moeten onderscheiden met knappe dribbels.
Een trage verdediger heeft het (terecht) lastiger om een snelle aanvaller bij te benen.
Door de band genomen hebben we weinig negatiefs te melden over de gameplay in FIFA 20. Het voelt allemaal wat realistischer en eerlijker aan en het feit dat je als speler terug wat nieuwe technieken onder de knie moet krijgen, vinden we net leuk en verfrissend. Toch is niet alles perfect. Zo vinden we het nog steeds mateloos frustrerend dat er zoveel tijd zit tussen het moment wanneer je op de schietknop drukt en het moment waarop de speler de bal effectief lanceert.
Alle gekheid op een stokje
Als je alles hierboven leest (wat ik hoop, want anders zou ik evengoed gewoon FIFA kunnen spelen in plaats van deze review schrijven), dan zou je denken dat het allemaal droge kost is. Toch neemt de game zich lang niet altijd even serieus. Er zijn genoeg gekke huisregels die een ludieke (bal)toets aan de game toevoegen. Die regels waren er ook al in FIFA 19, maar in tegenstelling tot FIFA 19 zijn veel van deze ‘huisregels’ nu ook online beschikbaar in FIFA Ultimate Team. Daarnaast werden er ook nieuwe huisregels toegevoegd, zoals bijvoorbeeld Mystery Ball. Zo’n match is telkens werkelijk een mysterie, want bij elke spelonderbreking krijgt de bal een andere waarde (van 1 tot 3) toegewezen. Een doelpunt kan dus plots voor drie tellen. Wie balbezit heeft, geniet bovendien ook van boosts, bijvoorbeeld op het vlak van schieten, sprintsnelheid, dribbelen of gewoon een combinatie van alles. Monsterscores gegarandeerd en daarmee is deze modus ideaal voor tijdens luchtige game nights met je vrienden. De andere nieuwe huisregels in FIFA 20 zijn:
- Max chemistry: je team krijgt automatisch een chemistry van level 10, ongeacht welke spelers je waar zet.
- Swaps: voordat de match begint wordt er een loting gedaan. Drie van jou spelers worden gewisseld met het team van je tegenstander en vice versa.
- King of the Hill: op de helft van je tegenstander, wordt er een bepaald gebied afgebakend. Hoe langer je erin slaagt om de bal in dit gebied te houden, hoe meer punten je volgende goal waard is. Alles draait hier dus om dribbelen en het goed afschermen van de bal.
De carrièremode die je carrière verpest
Één ding hebben alle FIFA-spelers gemeenschappelijk, we verslijten allemaal zorgwekkend veel tijd aan de game. Dat kan in de nieuwe speelmode Volta of het verslavende FIFA Ultimate Team (die we beiden hieronder nog bespreken), maar dat kan ook gewoon met de traditionele carrièremode waar je een speler of manager onder de knoppen neemt. Ook die modus heeft wat veranderingen ondergaan. Net zoals bij Volta (zie hieronder) zijn er meer mogelijkheden dan ooit om je personage helemaal af te stemmen op je eigen visie. Voor het eerst kan je nu ook kiezen om met een vrouwelijke manager te spelen (en ja, we beseffen hoe vreemd deze zin klinkt in de verkeerde context).
Het moraal van spelers gaat in FIFA 20 een grotere rol gaan spelen. Die moraal wordt beïnvloed door verschillende aspecten. Concreet gaat het dan om de speeltijd, loonverwachtingen, hoe goed het team het doet, de antwoorden die de manager geeft bij persconferenties, etc. Een nieuwe toevoeging werd door EA tot Dynamic Player Potential gedoopt. Dit houdt in dat het potentieel van een speler rechtstreeks verbonden is aan diens prestaties. Heeft een speler het afgelopen seizoen niet goed gepresteerd, dan zal zijn potentieel ook dalen.
Op internet zijn er echter behoorlijk veel negatieve berichten te vinden over de carrièremodus, die zou namelijk bol staan van de bugs. Op Reddit wordt zelfs geopperd dat de game “zo kapot is als een McDonalds ijsmachine”. Harsh… Tijdens onze testperiode kregen we echter (nog) niet vaak te maken met hardnekkige bugs.
Dat de carrièremodus moet lijden onder EA’s focus op FUT, is behoorlijk jammerlijk.
Volta meets Fortnite
De grootste vernieuwing van FIFA 20 zit hem uiteraard in een geheel nieuwe mode: Volta. Althans, voor FIFA-veteranen zal Volta behoorlijk wat nostalgie opwekken uit de tijd van FIFA Street. Die modus zagen we voor het eerst in FIFA 2005 en voor het laatst in FIFA 2012. Wie in FIFA 98 genoot van de zaalvoetbalmodus, zal blij zijn om te horen dat deze ook een terugkeer maakt met FIFA 20. Futsal is namelijk een van de afzonderlijke speelmodi van Volta.
Volta is duidelijk meer dan een extraatje, met genoeg eigen modi en een verhaalmodus die er samen voor zorgen dat deze game eigenlijk als standalone kan worden uitgebracht (maar we willen EA uiteraard niet op ideeën brengen). De verhaalmodus in Volta neemt de stok over van de Journey-speelmode die we in FIFA 17, FIFA 18 en FIFA 19 zagen. Verwacht je echter niet aan een enorm diepgaand verhaal, want het behoorlijk inhoudsloze verhaal dient vooral als een bescheiden (in vijf uur heb de verhaalmodus wel achter de kiezen) introductie tot de nieuwe speelmode.
De eerste stap is om je eigen personage samen te stellen, dat kan je nu met meer flexibiliteit dan ooit tevoren. Van je kledij, haarstijl en tattoos tot de vreugdedansjes die je doet. Het is nogmaals een bewijs van wat FIFA 20 is: hetzelfde als FIFA 19, maar dan met wat meer flexibiliteit en enkele tweaks die eigenlijk ook via een patch hadden kunnen gebeuren. Het zorgt ervoor dat we onszelf de vraag stellen of FIFA niet beter een live service kan worden in plaats van een jaarlijkse iteratie. Dat wordt ook bevestigd door de items die je ontgrendelt door in-game challenges te doen, noem het gerust een Battle Pass-systeem. Je krijgt namelijk een aantal dagen om items in de macht te slepen door objectives uit te voeren, maar na verloop van tijd ververst de stock zich en liggen er nieuwe items voor het grijpen. Een manier om ervoor te zorgen dat je de game blijft spelen, want uiteindelijk is dat het enige doel van een Battle Pass-systeem. Die modus vind je nu trouwens ook terug bij FIFA Ultimate Team.
FIFA Ultimate Team
Als er een Battle Pass is in Volta, waarom zou EA die dan ook niet naar FIFA Ultimate Team brengen? Natuurlijk is die er! En godzijdank, want dit vernieuwde systeem is absoluut een stap in de goede richting. Gedaan met de lootboxes waarin je maar op goed geluk een waardevol item moest loten, vanaf nu weet je precies waar je aan toe bent. En dat allemaal omdat je een trotse Belg bent, in onze contreien is het namelijk verboden om FIFA-punten te kopen. Enerzijds zou je kunnen stellen dat je als Belg benadeeld bent omdat je geen topteam meer kan ‘kopen’, maar in de praktijk zal je al snel merken dat de speelmode een stuk vermakelijker wordt wanneer je al die microtransacties achter je laat.
Aangezien lootboxes verboden zijn in België, moet je genoegen nemen wat de game je te bieden heeft. Al snel zal je merken dat deze manier van spelen een stuk vermakelijker is.
Op moment van schrijven is seizoen twee begonnen in FIFA Ultimate Team. Als speler krijg je 32 dagen de tijd om jezelf een weg te vechten naar level 30. Slaag je daarin, dan kan je kiezen tussen Alex Oxlade-Chamberlain, Gelson Martins of Danilo. Let wel, het gaat hier om Storyline items. Bij elk level speel je natuurlijk ook andere items vrij.
Je zal dus opnieuw heel wat uren kunnen slijten aan FUT, al is het jammer dat EA blijkbaar de carrièremodus verwaarloost omdat ze zich duidelijk op FUT focussen.
Conclusie
FIFA 20 is in zowat elk opzicht een verbetering ten opzichte van FIFA 19, maar de verbeteringen zijn behoorlijk gering. Akkoord, de Volta-speelmode zou gerust een standalone game kunnen zijn, maar voor de rest stellen we ons de vraag of FIFA nog wel een jaarlijkse iteratie hoort te zijn. Met het “Season Pass” systeem van FIFA 20, de cosmetics en alle andere Apex Legends-achtige tweaks die in de game verpakt zitten, lijkt het zelfs alsof FIFA inderdaad die richting opgaat. Daar plukken we echter ook de vruchten van, want het Battle Pass-systeem in Volta (en vooral in FUT) is een enorme stap in de goede richting.
Score: 8/10