Het verhaal van Untitled Goose Game is er zonder meer eentje om door te vertellen aan je toekomstige achterkleinkinderen. De game ontstond door een uit de hand gelopen grap via de Slack-chat van de ontwikkelaars, maar ondertussen worden ze overdonderd door het succes en overwegen ze zelfs om de game naar andere platformen uit te rollen. Lees mee en ontdek het sprookje van de gouden gans.
Het internet heeft een voorliefde voor alles dat ‘anders’ is, zoveel is duidelijk. En absoluut, Untitled Goose Game is anders. Het is anders op elke manier. Om te beginnen heeft de game niet eens een naam. Verder speel je als een gans die het leven van anderen zuur moet maken. We weten niet hoe we ‘anders’ precies moeten definiëren, maar het is een feit dat het hier niet om een standaard game gaat.
De game werd uitgebracht op 20 september 2019, is met moeite 3 uur lang, kost 15 euro en kon zich in de eShop statistieken toch een weg vechten naar de nummer 1 bestselling game in de Switch eShop. En ja, dat is best indrukwekkend wanneer je weet dat Nintendo pas The Legend of Zelda: Link’s Awakening uitbracht. Ontwikkelaar House House wil niet meteen concrete verkoopcijfers naar buiten brengen, maar liet wel weten dat de game meer dan 100.000 keer werd verkocht. Doe dat maal 15 (euro) en je weet hoeveel die gouden gans precies waard is.
Cultstatus
Hoe kan zo’n game in hemelsnaam zo’n succes zijn? Door een fenomeen te worden. De game verwierf al snel een cultstatus en overal op het internet doken memes op van de game. Dat de critici lovend zijn over de game, helpt natuurlijk ook enorm. Het enige oordeel dat er echt toe doet krijg je echter volgende week, want dan komt Gamerverse met zijn review.
Hoe kan een low-budget game in hemelsnaam een van dé belangrijkste releases van dit jaar zijn? Door een fenomeen te zijn.
Met de kracht van het internet is het fenomeen Untitled Goose Game geëxplodeerd. Op YouTube krijgen video’s van de game miljoenen views, de game wordt massaal gestreamd, celebs gaan ermee aan de slag en dan weet je dat de wereld luistert. Zo gaat dat. In een interview met ABC News (ja, ook zij konden het niet laten om een diepgaand stuk aan de game te wijden) lieten de ontwikkelaars weten dat ze met Untitled Goose Game niet alleen hardcore gamers willen bereiken, maar ook de rest van de wereld. Dat is hen dus aardig gelukt.
Uit de hand gelopen grap
Je moet het je inbeelden. Een uit de hand gelopen grap verandert plots je hele leven. Dat is precies hoe het ging voor de ontwikkelaars van het Australische House House. Die bescheiden studio bestaat uit Nico Disseldorp, Stuart Gillespie-Cook, Jacob Strasser, en Michael McMaster. Net zoals vele andere bedrijven gebruiken zij ook het professionele chatplatform Slack en net zoals bij alle andere bedrijven gaat het er daar niet altijd super professioneel aan toe. Er worden grappen gemaakt en een van die grappen was een foto van een gans tijdens een digitale brainstorm voor een nieuwe game. Het was geen liefde op het eerste zicht, want een paar maanden gingen verder zonder een concreet idee voor ‘een ganzengame’. De running gag bleef echter terugkomen en ze besloten er uiteindelijk een volledige game van te maken.
Untitled Goose Game vond zijn oorsprong als een grap in het Slack-gesprek van de ontwikkelaars.
In 2017 lanceerden ze hun trailer en toen wisten ze voor het eerst dat ze goud in handen hadden. De video werd zo ongeveer 700K keer bekeken, net zoals alle andere video’s die volgden. Het was duidelijk dat Untitled Goose Game geen eendagsgans was. Dat is tevens het moment waarop ze werden ontdekt door Panic, een Amerikaans software- en gamingbedrijf dat voorstelde om uitgever te worden van de game. Twee jaar lang werd de game hun grootste focus en sinds 20 september ligt de game officieel in de digitale winkelrekken (Steam en Nintendo Switch).
Sociaal experiment
Gamers zijn gewend om de ‘good guy‘ te spelen. We moeten prinses Zelda of Peach redden. Maar het is duidelijk dat mensen ook gewoon eens hun duistere kant naar boven willen laten komen. Kijk maar naar games zoals GTA en de ‘No Russian’ missie in Call of Duty: Modern Warfare 2. Dat zijn echter extreme (en bloederige) voorbeelden en House House wou het anders doen. “We willen inspelen op een duistere (maar niet te duistere) mentaliteit die veel gamers hebben in de virtuele wereld, namelijk om zoveel mogelijk chaos te veroorzaken” zegt House House oprichter Disseldorp.
Untitled Goose Game wil inspelen op een duistere (maar niet té duistere) kant van gamers.
Voel je je schuldig wanneer je als gans de post van de postbode steelt? Nee? Dan ben je mogelijk een psychopaat, maar dat sociale experiment laten we aan jou.
Waar gaat de gans nu heen?
Alhoewel er geen eenduidige cijfers zijn, kunnen we er wel vanuit gaan dat de ontwikkelaars een behoorlijk comfortabel leven leiden met de omzet die Untitled Goose Game genereert. De game was namelijk een low budget project en zelfs wanneer je de kosten erin verrekend (marges voor de Nintendo eShop, de uitgever die een deel van de inkomsten krijgt, lonen van tijdens de ontwikkeltijd, etc.) is het duidelijk dat ze behoorlijk wat ademruimte hebben.
Geld stinkt echter niet, dus het is een logische zet om de game ook uit te rollen naar andere platformen zodat ook anderen de game kunnen ervaren. En dan best zo snel mogelijk, voordat de hype voorbij is. Want neem nu het voorbeeld van Goat Simulator, heb je überhaupt nog zin om die game te spelen wanneer niemand er nog over praat? Het team overweegt dus in ieder geval de game op meerdere platformen uit te brengen (en waarschijnlijk zal uitgever Panic daar ook op aandringen), maar die versies zijn nog verre van bevestigd. Als je dit hangijzer wil ervaren wanneer het nog heet is, dan staat de kwaadaardige naamloze gans je op te wachten in Steam en de Nintendo eShop.