Geen multiplayer? Geen probleem!
Deze week was Naughty Dog zo vriendelijk om ons te laten weten dat The Last of Us Part II geen multiplayer zal bevatten (Enter sad “oohn” sound). Maar is dit dan wel zo slecht? Persoonlijk vind ik het net een pluspunt. Waarom lees je hier!
First things first, in het artikel van Thibault lees je alles over de ontbrekende multiplayer en verdere details die reeds bekend zijn over de game. Thibault gaat alvast volledig los op alles van gameplay dat er te zien was.
De game ziet er dan ook weer fantastisch uit. Een nieuwe aanwinst bij de PlayStation exclusives! Maar laten we het hebben over singleplayer games met een multiplayer mode.
Singleplayer games die een online mode hebben. Ach soms kan ik het zo hard haten. “Wat Timon? Samen spelen met vrienden is toch leuk?” Och ja zéker. Als je überhaupt al vrienden hebt. Maar daar moet ik dan eens over praten met mijn psycholoog. Ik heb er nogal een ander perspectief over.
Trophy Time
Vroeg of laat zal elke multiplayer game zijn servers sluiten.
Ratchet and Clank – All 4 One is een erg vermakelijke game. Tot op de dag van vandaag is het nog steeds een amusante co-op game die ik wel nog af en toe eens durf te spelen met mijn bff (not you Thibault). Ik heb het dan ook altijd in me om bij elke game de trophies te checken. “Is het de moeite of niet om voor de Platinum te gaan?” klinkt het telkens in mijn hoofd als ik een nieuwe game begin te spelen. Bij deze Ratchet & Clank moet ik daar al niet meer over nadenken. Er zitten namelijk multiplayer trophies in de game die helaas niet meer haalbaar zijn omdat de servers offline zijn gehaald.
Vroeg of laat zal elke multiplayer game zijn servers sluiten. Er komen telkens nieuwe games in de series uit waardoor spelers ook massaal op die andere game springen en de servers op den duur leeg lopen. Als ik nu eenmaal ga voor een Platinum met multiplayer trophies, doe ik altijd eerst en vooral de multiplayer trophies. Dat heeft alles te maken met de angst voor het sluiten van de servers. Als ik die trophies eenmaal heb kan ik, maakt niet uit wanneer, de singleplayer trophies halen en de platinum is binnen! Meestal gebeurt dat maar heel erg veel later. Ik heb bijvoorbeeld de multiplayer trophies al van Black Flag en Uncharted 4, maar singleplayer doe ik eens als ik tijd heb. Ze noemen me niet zomaar de Cold Gamer!
Black Flag is mijn recentste aanwinst als het gaat om de multiplayer trophies. Man, wat was dat een gedoe. De servers zijn quasi volledig leeg. Waarschijnlijk hebben ze puur de online trophies gemaakt zodat de online mode gespeeld zou worden. Not the way.
All about focus
Als ik een multiplayer game wil spelen, koop ik wel een echte multiplayer-focused game.
Als je mij vraagt naar mijn favoriete games, kan ik wel een waslijst bovenhalen. In die top zullen ongetwijfeld Horizon Zero Dawn en Plants vs Zombies: Garden Warfare 2 staan. Als we nu eens dichter gaan kijken naar deze games, zie je dat het hier een pure singleplayer game (zonder multiplayer dus) betreft en een pure multiplayer game (zonder singleplayer dus buiten een paar missies maar die speel je toch beter co-op).
Assassin’s Creed IV: Black Flag, Uncharted 4, Rise of the Tomb Raider, The Last of Us, Far Cry 4. Allemaal voorbeelden van games die ik heb gespeeld waarin de multiplayer, althans voor mij, overbodig was. Deze games hebben allemaal een geweldige singleplayer. Waarom je energie investeren in multiplayer? De multiplayer van deze games was niet echt goed, niemand kocht deze games om ze online te spelen. Als je dat wel deed wel, tja dan deed je dat maar. Ik ga je niet stoppen. Als ik een multiplayer game wil spelen, koop ik wel een echte multiplayer focused game zoals Monster Hunter World of Star Wars: Battlefront II.
Bij shooters en fighting games begrijp ik het nog wel. In een fighting game kan je gerust een verhaalmodus verwerken, die is altijd welkom en in de Call of Duty games is een story ook altijd mooi meegenomen. Maar is het op zich wel nodig? Leuke extraatjes natuurlijk, maar koop je ooit die games voor de singleplayer? Net hetzelfde verhaal dus als de paragraaf hierboven, maar omgekeerd. Je koopt die games voor de multiplayer. In een fighting game wil je toch iedereen online in elkaar slaan? En wat is er leuker dan online mensen door het hoofd te schieten?
Als je een goeie singleplayer game wil zou ik eerder grijpen naar The Witcher, Horizon Zero Dawn of God of War.
Maak een multiplayer en een singleplayer game
Wat mijn punt dus is, is dat je een duidelijke focus moet leggen bij het ontwikkelen van een game. Als je een singleplayer game maakt is het meestal wel overbodig om een multiplayer mode erin te stoppen. Natuurlijk hangt het nog af wat voor genre het is. Een tactische game kan bijvoorbeeld beiden doen, maar er verandert niets aan de gameplay. Kijk bijvoorbeeld naar Wargroove of Civilisation VI.
Natuurlijk zijn er nog wel een aantal games die het op beide vlakken goed doen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over Red Dead Redemption II. Singleplayer scoort de game fenomenaal goed en de multiplayer wordt ook door miljoenen mensen gespeeld. Ook hebben we bijvoorbeeld The Division 2. Die kan je singleplayer en multiplayer spelen. Alleen is het wel de bedoeling om eigenlijk met vrienden samen te spelen… Ik zeg niet dat het onmogelijk is om zowel singleplayer als multiplayer in je game te verwerken, maar dan moet je wel heel erg invested zijn in beide kampen. Zie de multiplayer dus niet als een extraatjes, maar als een stevige op zichzelf staande modus. Maak dus geen crappy multiplayer om die vervolgens te vullen met trophies zodat mensen de modus toch gaan spelen.
Conclusie
Wat ik hier probeer duidelijk te maken, is dus dat ik de pure singleplayers en pure multiplayers het beste ervaar. Als je een game wil spelen met vrienden, koop je een game die focust op multiplayer en geen singleplayer game met een paar gamemodes die online speelbaar zijn.
Naughty Dog deed het deze keer wel goed om de originele plannen in twee te splitsen. Naar mijn mening zou iedere ontwikkelaar dat voorbeeld moeten volgen. Als je denkt dat het veel meer geld kost om die games te maken ben je correct, maar grote game bedrijven zoals Ubisoft, Rockstar en EA hebben zeker en vast geld genoeg om dat te verwezenlijken.
Vergeet niet dat dit slechts mijn opinie is. Als jij Call of Duty koopt voor de singleplayer, ga je gang! Koop jij Monster Hunter World om alles in je eentje te doen? Dat is goed (en vooral heel veel respect voor jou dan). Games zijn nog altijd een entertainment product, dus geniet zoveel mogelijk van de games die je koopt.