De wereld van Isaac is een hele vreemde wereld en vertelt een absurd verhaal waar er honderden theorieën rond te vinden zijn. Nu komt er een prequel die volledig anders speelt en die theorieën zal voeden.
The Legend of Bum-bo is een strategische puzzle turn-based RPG game die net zo absurd lijkt als the Binding of Isaac. Stront en snot combineren om zo spells te activeren en levende lichaamsdelen of vliegen in elkaar te slaan. Net zo absurd als Isaac dus.
De game gebruikt een paperback stijl die we het beste kennen van de Paper Mario games. Dat geeft iets unieks en charismatisch aan de game.
Wie is Bum-bo?
Bum-bo is een item dat een klein wezentje bij je oproept. Hij verzamelt munten en “evolueert” na het oprapen van zes munten. Level vier is zijn hoogste level. Op dat level zal hij blijven munten verzamelen, maar verandert deze in handige items zoals bommen, hartjes of sleutels.
Bum-bo is een erg handig item dat enkel te vinden is in the Binding of Isaac: Afterbirth. Als je de standaard versie van Isaac bezit zal je het item dus niet kennen. Bum-bo is erg geliefd binnen in de Isaac community. Er is dan ook heel wat fanart te vinden van hem (of haar of.. het?). Waarschijnlijk werd daarom beslist om Bum-bo als hoofdpersonage te gebruiken in de game.
Bum-bo is verslaafd aan coins. Dat zal dan wel ergens geïmplementeerd worden in de game. Wat het verhaal van de game is weten we nog niet, we hebben pas onlangs wat deftige gameplay ervan kunnen zien. Maar hey, weten we zelf überhaupt wat het verhaal van Isaac is?
Mijn liefde voor the Binding of Isaac
The Binding of Isaac was een hele tijd geleden gratis bij PS Plus. Ik viel meteen heel erg hard voor de game. Een lange tijd bestond mijn dag uit school, eten, drinken, slapen en Isaac. Ik heb de game al erg hard zitten spelen en ben al tot het volledige einde geraakt (er zijn meerdere eindes te bereiken).
Ik had zelf een bepaalde wedstrijd met iemand om als eerste de Platinum te halen in de game. Maar tot op vandaag heeft geen van ons beiden reeds de Platinum kunnen bemachtigen omdat het toch wel een hele uitdaging is.
Ik heb het erg voor Rogue-like games en daarvan is Isaac toch wel een van de beste op de markt. Er is zoveel diepte in deze indie game dat het toch wel boven vele triple-A games staat voor mij. De monsters en het verhaal van de game zijn ook zo absurd dat het toch een bepaald charme met zich meedraagt.
Een kind wordt in een kelder gegooid vol met monsters. Het enige wat hij nog heeft zijn zijn tranen. Dat is het wapen van Isaac. Zijn tranen. Hoe verzin je zo iets?!
Ik ben zo in de ban van deze game dat ik, zonder nadenken, Thibault erin betrokken heb om een board game ervan te kopen. Niet omdat het goed was of omdat het leuk was. Ik wist zelfs niet eens hoe de game werkte. Ik deed het omdat het Isaac was. Dat is ook wat ik zeker met Bumbo zal doen. Ik zal de game kopen omdat ik gewoon weet hoe absurd maar hoe charme vol de game zal zijn.
Aanvulling van Thibault: “Euh Timon, toen je me vroeg om mee te betalen in dat spel GARANDEERDE je me dat het een uitstekend spel was… Ik voel me bedrogen.”
De franchise
De franchise van Isaac bestaat enkel uit het hoofdspel, The Binding of Isaac, de boardgame en een aantal appearances in andere indie games. Het is dus erg opvallend dat er plots een nieuwe game komt in de reeks, iets wat ik helemaal niet zag aankomen.
Isaac was een inspiratie voor vele indie ontwikkelaars en ik hoop dat de franchise nog veel groter wordt. De franchise is zo absurd dat het iets volledigs unieks is.
Bum-bo wordt verwacht 12 november op PC en later ook op mobile platformen en de Switch.