Tijdens de E3 van 2018 was de insteek van Xbox duidelijk: geen tv en sport, maar wel games, games, games. Als onderdeel van deze strategie, kocht Microsoft heel wat studio’s op zoals Double Fine (Psychonauts), Obsidian (Fallout: New Vegas) en Ninja Theory (Hellblade). Uit een interview blijkt nu dat die studio’s mogelijk meer gaan doen dan enkel Xbox-exclusives maken.
Game Informer had een interview met de grote baas van de first-party titels bij Xbox: Matt Booty (oh komaan, gedraag je wat volwassen en stop met lachen om zijn achternaam). Een van de vragen was of Microsoft overweegt om toekomstige games van Microsoft Studios alsnog uit te brengen op concurrerende platformen. “Ja, ik denk van wel. Ik denk dat de vraag minder binair moet zijn dan ‘moet het op Switch zijn’, ‘moet het op PlayStation zijn‘ en meer ‘is het logisch voor de franchise‘,” zegt Booty.
“Met andere woorden, is het het type game dat er voordeel aan heeft om onderdeel te zijn van een netwerk van verschillende platformen, of is het een game die we het beste kunnen ondersteunen door ervoor te zorgen dat onze platformen – dingen zoals xCloud, Game Pass en Xbox Live – de game echt ondersteunen.”
Hij verduidelijkt zijn antwoord met een concreet voorbeeld. Zo was het bijvoorbeeld logisch voor Microsoft om, na de overname van Mojang, Minecraft uit te breiden naar nieuwe platformen aangezien de game al veel spelers had op niet-Xbox platformen. Franchises zoals Forza, Halo en Sea of Thieves, zijn dan weer ontwikkeld met het uitgangspunt om exclusief te blijven voor het Xbox-ecosysteem.
Timon schreef recent nog over hoe de Xbox One in zijn ogen een mislukking is wegens het gebrek aan stevige exclusives. Terwijl het mooi nieuws lijkt dat Microsoft gerenommeerde game studio’s nog steeds de kans geeft om aan multiplatform games te werken, zal het nieuws dus wat harder aankomen bij Xbox fanboys die hopen zoveel mogelijk nieuwe exclusives te zien op het platform.