Terwijl Google met Stadia de gamingwereld wil veroveren met een streaming service, kijkt Sony voorlopig nog liever even de kat uit de boom. Ze geloven namelijk nog steeds dat consoles een noodzaak zijn (maar zij hebben dan ook een PS5 te verkopen natuurlijk).
Dankzij een uitgebreid verslag van The Wall Street Journal, weten we meer over de strategie en ambities van Sony voor de PlayStation 5. Een hot topic in de gamingwereld op dit moment is natuurlijk dat van cloud gaming, zoals de service die Google lanceert met Stadia en Microsoft met Project xCloud.
In het artikel valt te lezen dat Sony nog niet gelooft in een consolevrije generatie waar iedereen games streamt zoals op Google Stadia. De reden hiervoor is dat de internetverbindingen er simpelweg nog niet klaar voor zijn. In België en Nederland worden we misschien verwend met snelle, stabiele (en dure) internetverbindingen, maar dat is lang niet overal zo. Daarom ziet Sony een console nog steeds als een vereiste, zeker als het gaat om veeleisende games.
Volgens Sony-CEO Kenichiro Yoshida heeft de PS5 een zodanig ongekende grafische kracht dat de console zijn bestaansrecht meteen duidelijk zal maken. Op de vraag of Google Stadia dan een mogelijke concurrent vormt voor Sony, antwoordt het bedrijf dat ze Stadia zien als een concurrent op de middellange/lange termijn, maar zeker niet als rechtstreekse concurrent de dag van vandaag.
Streaming laat Sony echter niet volledig koud, want ze hebben ook al wat ervaring met streaming via hun PlayStation Now-dienst, maar het is wel duidelijk dat de focus op streaming minder groot is dan bijvoorbeeld bij Google of Microsoft.
Comments 1