Sony had met de PlayStation 4 goud in handen, dus nu de PlayStation 5 eraan zit te komen, vragen we ons natuurlijk af hoe ze er met hun next-gen console nog een schepje bovenop willen doen. Met een focus op hardcore gamers, dikke exclusives en grote publishers, zo blijkt.
Een artikel van The Wall Street Journal geeft enkele unieke inzichten in de strategie van Sony voor de PlayStation 5. Sony lijkt de PS5 in eerste instantie te ontwikkelen voor de hardcore gamers. Sony-CEO Kenichiro Yoshida durft zelfs het woord “nicheproduct” in de mond te nemen. Om aan die belofte te voldoen, zal Sony zijn uiterste best doen om grote uitgevers te strikken en zelf ook grensverleggende exclusives te blijven ontwikkelen.
Dood van de indies?
Wordt het de dood van de indies? Zo’n vaart zal het wel niet lopen. Een woordvoerder van Sony zegt dat indies nog steeds meer dan welkom zijn op de nieuwe console, maar volgens het bedrijf zijn het net de grote big budget titels die ervoor zorgen dat mensen een console kopen. Je kan dus alvast opnieuw grote kleppers verwachten op Sony’s nieuwe next-gen console.
Tot zover zijn er dus niet meteen drastische veranderingen op til als je het vergelijkt met de strategie van de PlayStation 4. Maar dan nog, waarom zouden ze? Never change a winning team. Als een bedrijf echter termen zoals “nicheproduct” en “hardcore gamers” in de mond neemt, dan wil dat meestal ook zeggen dat het prijskaartje best pittig kan worden. Over de prijs is echter nog niets geweten, dus dat blijft voorlopig nog koffiedik kijken.
Sony’s nieuwe console zou ergens in 2020 moeten verschijnen. Een officiële naam is er nog niet, maar het lijkt logisch dat het om de PS5 gaat.