Phil Spencer bevestigt wat we eigenlijk al wisten, namelijk dat er met het verkopen van hardware geen geld te verdienen valt.
Microsoft begint zich steeds meer te focussen op software en abonnementen. Niet alleen binnen Windows en Office, maar we zien het ook duidelijk bij de Xbox-afdeling van het bedrijf. Kijk bijvoorbeeld naar Xbox Game Pass (dat er binnenkort ook voor pc is), Xbox Live, de project xCloud streamingdienst en de vele games die worden overgeheveld naar pc. Kortom, het maakt voor Microsoft niet uit waar je de games op speelt, want met de hardware maken ze toch geen winst.
“De business bestaat uit het verkopen van software en services. Het gaat niet om hoeveel consoles je verkoopt,” zegt Spencer in een interview met Kotaku. “De consoles zijn niet waar de winst wordt gemaakt, daarom is de vraag wie het meeste consoles verkoopt geen goede maatstaf om na te gaan wie het goed doet in de industrie.”
Xbox blijft een platform
De strategie van Microsoft is dus duidelijk om hun games bij iedereen te krijgen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom je een Xbox-exclusive zoals Cuphead plots ziet verschijnen op de Switch. Toch betekent dat niet dat Microsoft eigen hardware opgeeft. Integendeel, tijdens de afgelopen E3-beurs onthulde Microsoft nog hun next-gen console Project Scarlett. Phil Spencer bevestigt dat ook in het interview.
“Mensen vragen me vaak of we third-party gaan, wat dat ook mag betekenen. Maar het idee dat we een platform zijn, blijft bestaan, en we denken erover hoe die platforminfrastructuur kan blijven groeien. We denken dat de krachtigste console ter wereld, een geweldige Xbox, in huis hebben, daar een belangrijk deel van vormt.”
En zo zie je ons, die met een arendsoog volgt hoe de console-industrie blijft evolueren, en hopelijk ook jou, on the Babblefield.