PlayStation is onder de indruk van het filmische universum dat Marvel heeft neergezet. Zelfs in die mate, dat PlayStation zijn eigen universum van films gaat uitbouwen onder de vlag van PlayStation Productions.
De manier waarop Marvel stripboeken heeft genomen en ze perfect heeft vertaald naar films, is lovenswaardig. “Waarom zouden wij dat niet kunnen met onze games?” dacht PlayStation en dat is nu wat ze willen bewijzen. Voor die missie hebben ze PlayStation Productions in het leven geroepen, een studio die verantwoordelijk is voor het vertalen van games naar films en televisie.
Asad Qizilbash en Shawn Layden
De studio staat onder leiding van Asad Qizilbash en Shawn Layden van Worldwide Studios bij Sony Interactive Entertainment. Volgens The Hollywood Reporter is het eerste project alvast in uitvoering, op het Sony Studios terrein in Culver city.
Rijke bibliotheek
PlayStation ziet zich als de ideale partij om eigen films en series te maken. Ze hebben namelijk een gigantische bibliotheek met originele projecten die kunnen worden vertaald naar een meer passieve kijkervaring. “In plaats van onze IP’s via een licentie aan te bieden aan andere studio’s, vonden we het een betere aanpak om onze eigen producties te maken,” zegt Qizilbash. “Enerzijds omdat we beter bekend zijn met onze eigendommen, maar anderzijds omdat we weten wat de PlayStation community wil.”
Ze hebben nog een bijkomend voordeel, want zusterbedrijf Sony Pictures kan natuurlijk helpen bij het verspreiden van de producties.
Marvel als voorbeeld
“We hebben gekeken naar wat Marvel heeft gedaan door de wereld van stripboeken tot het grootste ding in de filmwereld te maken, ” zegt Layden. “Het zou een verheven doel zijn om te zeggen dat we in hun voetsporen treden, maar we halen er zeker inspiratie uit.”
Wat gaat PlayStation Productions dan beter doen dan de voorgaande geflopte filmproducties zoals Assassin’s Creed en Warcraft? “Als je kijkt naar oudere video game adaptaties, dan zie je dat de schrijvers en regisseurs de game of de wereld daarvan niet hebben begrepen,” zegt Layden. “De echte uitdaging is, hoe je 80 uur aan gameplay in een film verwerkt. Het antwoord is; niet. Wat je wel doet, is de ethos pakken en van daaruit een verhaal schrijft specifiek voor het filmpubliek. Het is niet de bedoeling om het verhaal van een game opnieuw te vertellen in een film.”
Het duo laat nog veel meer in zijn kaarten kijken in het volledige gesprek met The Hollywood Reporter, dus ga dat zeker even lezen wanneer je geïnteresseerd bent (en waarom zou je dat niet zijn als er mogelijk een film van The Last of Us of God of War aan zit te komen).
En zo zie je mij, reikhalzend uitkijkend naar een film van Metal Gear Solid, en hopelijk ook jou, on the Babblefield.