Mijn passie voor gaming is groot, maar mijn passie voor de cloud overtreft alles. YouTube veranderde dan ook even in Pornhub toen ik deze avond de onthulling van Google Stadia bekeek, het game streaming platform van Google.
Een platform voor iedereen
Google omschrijft Google Stadia als een platform voor iedereen. Ze liegen er niet om. Het datacenter van Google is namelijk het platform. In plaats van een game te draaien op je eigen gaming pc of console, draait de game volledig in het datacenter van Google. De beelden worden dan doorgestuurd naar een van je apparaten, net zoals elk knopje dat jij indrukt ook terug naar de cloud wordt gestuurd. In 4K, 60fps, met surround sound en HDR, alles erop en eraan. Dit is geen uniek idee van Google, maar wel de definitie van cloud gaming die simpelweg herhaald wordt. Gelukkig heeft Google er wel degelijk zijn eigen draai aan gegeven, waardoor ik een mooie toekomst voor ogen zie met Google Stadia.
Op elk scherm
Google heeft een streepje voor als het gaat om nieuwe technologieën introduceren. Ze hebben namelijk al een heel degelijk ecosysteem en hebben meer computerkracht achter handen dan we ooit nodig zullen hebben. Als iemand in cloud gaming kan slagen, dan is het wel Google.
Qua serverinfrastructuur lijkt Google dus wel snor te zitten. Een ander groot voordeel van Google, is het Chrome-ecosysteem. De Chrome browser is aanwezig op quasi elk apparaat, van smartphones en tablets tot laptops, desktops en zelf televisies via de Chromecast. Beschikbaarheid op zowat elk modern apparaat: check.
Wat maakt Google uniek?
Oké, waarom moeten we enthousiast worden van de aankondiging van Google? Ten eerste brengen ze cloud gaming is een stroomversnelling. De grootschalige uitrol van Google’s eigen gaming platform lijkt de bevestiging te zijn dat de tijd rijp is voor cloud gaming (tenzij het opnieuw een Google Glass-scenario wordt, maar dat zou me deze keer sterk verbazen).
De toekomst van gaming? Hyperlinks.
Ten tweede zag ik bij Google Stadia een unieke insteek die werkelijk alles kan veranderen. De internetgigant wil het opstarten van games even eenvoudig maken als het openen van een website. En bovendien, even snel. Denk daarover na. Je koopt digitaal een game, achteraf krijg je een link waar je op klikt en binnen vijf seconden ben je die game aan het spelen. Via je laptop, je smartphone, je tablet of zelfs gewoon vanuit je zetel met de Google Chromecast. Serieus, denk erover na. Als je niet enthousiast wordt, denk er dan nog beter over na. Binnenkort is een game starten niets meer dan klikken op een link. Geen downloads, geen gigantische day one patches, geen updates, geen hardwarelimitaties. Je speelt overal, zonder gebonden te zijn aan een bepaald platform. Nooit meer een volle schijf! Dat betekent dat je op vakantie kan gaan en al je games kan blijven spelen zonder dat je bijvoorbeeld je console moet meenemen. Eindelijk is vakantie écht vakantie!
Het is vreemd om te zeggen, maar ik geloof dat hyperlinks de toekomst van gaming vormen. Althans, hoe Google het zich voorstelt. Met Google Stadia kan je namelijk een bepaald punt van een game (de positie in de speelwereld, je personage, je inventory, etc) opslaan en die vervolgens delen met anderen via een link. Bekijk je een stream waar iemand sukkelt met een bepaalde sequentie in een game? Dan deelt die content creator gewoon even een hyperlink van die beruchte plaats en kunnen alle kijkers het zelf proberen. Een game joinen? Gewoon klikken op een link die je wordt doorgestuurd via Discord, WhatsApp of zelfs een simpele mail (want die bestaan ook nog in de toekomst).
Google Stadia Controller
Google Stadia is dus vooral een digitaal project dat in de cloud leeft, maar dat betekent niet dat er niets tastbaars is. Google heeft namelijk hun eigen controller getoond. Qua design ziet die eruit als een kruising tussen de DualShock 4 en Xbox One controller. Toch is hij speciaal om verschillende redenen. De belangrijkste reden: op de achterkant staat de Konami code die als cheatcode wordt gebruikt in vele Konami-games.
Je kan ook gewoon bestaande controllers gebruiken om Google Stadia te beleven, maar Google’s eigen controller kan toch een slimme keuze zijn wanneer je echt het meeste uit de service wil halen. De controller verbindt namelijk rechtstreeks met het datacenter. Dit zou dus een positieve impact hebben op de latency. Daarnaast onthoudt de controller ook welke game je speelt en waar je precies zit in de game. Je kan dus moeiteloos wisselen naar een ander apparaat, want de controller onthoudt waar je gebleven bent.
Kan Google het flikken?
Absoluut, ik ben ervan overtuigd. Dat kan ik zeggen omdat ik de afgelopen weken erg heb genoten van Shadow Tech, een platform dat je voor een maandelijks bedrag een volledige gaming pc in de cloud aanbiedt. Ik was aangenaam verrast van de prestaties en dat waren dan nog de prestaties van een start-up nota bene. Een start-up die niet eens genoeg middelen had/heeft om gamers meer dan 250GB aan opslagruimte aan te bieden. Google kan er als een van de grootste bedrijven ter wereld dus nog zonder meer een schepje bovenop doen.
Het enige wat roet in het eten kan gooien, is aan de kant van de gebruiker. Om gebruik te kunnen maken van de dienst, heb je namelijk een vlekkeloze internetverbinding nodig. Een dipje in internetkwaliteit en je game kan er plots pixelized uitzien, dat was namelijk ook geen uitzondering bij Shadow Tech. Bovendien zijn datalimieten ook niet meer welkom, want met Shadow verorberde ik al makkelijk 30GB voor een uurtje streamen.
Wanneer arriveert de toekomst?
Dit jaar nog! Buiten “2019” heeft Google weinig concrete details weggegeven. Er zijn natuurlijk nog tal van andere vragen, waaronder hoeveel de service zal kosten, hoe we deze zullen betalen, welke pakketten er zijn, hoeveel de controller kost, waar die leverbaar is, … Voorlopig hebben we daar nog het gissen naar.
En zo zie je mij, Assassin’s Creed Odyssey, en hopelijk ook jou ergens op een wolkje in de Google Cloud.
Comments 2